“de Krakenvorst: boek 2 Kartaalmon” Johan Klein Haneveld

kartaalmon-front-208x300.jpg 9789078437420/2017

Johan Klein Haneveld,  Macc uitgeverij

“Kartalmon” is het tweede en alsluitende deel van ” de Krakenvorst” een fantasy tweeluik van Nederlandse bodem.

Inhoud: De Wurg, ook wel bekend als ‘ de zwarte rovers’, zijn Kartaalmon binnengevallen. Tegelijk zijn uit het buurland Taris de legers de zee overgestoken. Samen dreigen ze het hele schiereiland aan zich te onderwerpen. In het Noorden maken de Hirita zich top ten strijde te trekken. Frelik is hersteld van zijn verwondingen en wil Miran te bevrijden van de Krakenvorst. Alecia ontwaakt uit haar dromen en wordt verpleegd door de volgelingen van de Almachtige maar zij wil breken met haar geloof.

In januari 2017 maakte ik kennis met ” de Krakenvorst” en met de hoofdpersonages: Alecia, Tarid en Frelik.  Zoals jullie misschien in mijn recensie lazen had ik mijn twijfels over het boek maar groeide ik langzaam in het verhaal en al kon het mij niet continu boeien  kwam het gelukkig toch goed. Ik zat ook een beetje in dubio of ik het tweede deel wel wilde lezen. De booknerd in mij vind dat ik een verhaal altijd af wil lezen dus bij een tweeluik zal ik ook een tweede deel lezen maar aan de andere kant duurde het even dat ik het boek op pakte.  Aan de cover ligt het niet want die is weer zeer mooi en apart. Wederom van Maarten de Bruin. In dezelfde stijl als het vorige boek en dat maakt het een  aanwinst voor je boekenplank.

Ook nu is het weer een lekker dik boek, zestien hoofdstukken en 366 bladzijden lang leef je weer mee met de personages. Deze komen in dit boek beter uit de verf. Het zijn niet alleen drie jongeren die leven voor hun eigen avontuur maar ook hun twijfels worden goed weergeven.

Voor de proloog is er een korte samenvatting van het eerste deel. Een prima reminder al denk ik dat als je het eerste deel niet gelezen hebt je overspoeld wordt door de informatie. Ook mis je een hoop details en is het gewoon beter als je beiden delen leest. Ook raad ik je aan om dit vlak achter elkaar te lezen. Ik kon er na de samenvatting nog niet echt in komen en heb dus eerst het eerste deel herlezen. Het grote voordeel hiervan was ook dat ik hierdoor een prima vergelijking had. Het tweede deel heeft iets meer tempo, heeft een betere verdieping in de karakters en dat leest een stuk prettiger. Niet alleen de karakters lijken te zijn gegroeid ook vind ik de schrijver gegroeid in zijn vertelkunst.

De verhaallijnen hebben een goede opbouw en nodige spanning. Het verhaal wordt mooi afgesloten zonder losse eindjes.  Ik ben blij dat ik dit boek heb opgepakt en weet hoe het met de personages is vergaan. Met tevredenheid kon ik het boek dicht slaan.

Als je een fantasie liefhebber bent ga hier dan lekker voor zitten. Ook jongere lezers zullen er van genieten daar de hoofdstukken en taalgebruik niet al te ingewikkeld zijn.

 

De afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij, net als de inhoudsopgave

 

 

 

3 Comments

  1. Pingback: “het teken in de lucht ” Johan Klein Haneveld | conniesboekkies

  2. Pingback: ” plastic vriend ” Johan Klein Haneveld | conniesboekkies

Plaats een reactie