“De Krakenvorst: boek 1 Keruga” Johan Klein Haneveld

krakenvorst 9789078437383/2016

Johan Klein Haneveld, uitgeverij Macc

Johan Klein Haneveld heeft bij het verschijnen van deze titel vijf boeken op zijn naam staan en de Trek Sagae-prijs van 2014 gewonnen.(Trek Sagae is de jongste wedstrijd voor sciencefiction-, fantasy- en horrorverhalen tussen de 2.000 en 4.000 woorden). De Krakenvorst is zijn fantasy debuut.

Inhoud: Na tweeduizend jaar vrede brengt priesteres in opleiding Alecia de nacht door bij de Spiegel der Dromen. Wat ze ziet jaagt haar angst aan: een enorme inktvis stort zich op de wereld. Tegelijkertijd reist Tarid, half mens en half Hirita, af naar het land Kartaalmon om daar zijn geboorterecht op te eisen: de troon waar zijn grootvader van verstoten is. De moeilijkheden die hij tegenkomt zijn groter dan hui verwacht had. En dan is er nog de Krakenvorst, de mysterieuze tiran die het volk met harde hand in toom houdt.

De cover afbeelding is van Maarten de Bruin. Een cover die een tikje mysterie en magie bij de lezer oproept, athans bij mij, maar waar ik niet de spanning van de inhoudsopgave op de achterzijde uit kan halen. Dit maakt mij altijd extra nieuwsgierig dus ben ik snel gaan lezen. Naast de inhoudsopgave vind ik een zeer eenvoudige plattegrond. Alle plaatsen staan netjes en duidelijk vermeldt maar het had wat fantasierijker mogen worden afgebeeld. Het boek beslaat zestien hoofdstukken en telt 370 pagina’s. Tot aan de laatste pagina volledig vol gedrukt met als laatste regel: “wordt vervolgd in: De Krakenvorst, boek 2, Kartaalmon”. dus inderdaad het stopt met een behoorlijke cliffhanger…

Maar het begint met een vlot geschreven proloog met de nodige spanning kortom het smaakt naar meer… Vervolgens maken we kennis met de drie hoofdpersonages die elk hun eigen avontuur of reis gaan beleven. Zo hebben we Alecia die op reis gaat om haar visioen te delen met de koning. Tarid die naar zijn geboorteland vertrekt om de troon op te eisen en als laatste de “lafaard” Frelik die vlucht voor de soldaten van de Krakenvorst.

Uiteraard moet je de eerste hoofdstukken door om de hoofdpersonages te leren kennen maar in het begin hobbelt het verhaal maar door en is er weinig spanningsopbouw wat ik jammer vond na de prima proloog. De zinnen zijn kort en duidelijk en daardoor is het verhaal prima te volgen,ook voor jongere lezers, ondanks de vele aparte namen die voorbij komen. Door het (voor mij te) lage tempo leer je de personages wel goed kennen en is ook het verspringen tussen de verhalen van de personages bij te houden.
Gedurende het verhaal had ik telkens de vraag wanneer zullen de personages elkaar gaan ontmoeten en hoe maar of dat ook echt gebeurd moet jezelf maar lezen.

Naarmate het verhaal verder gaat wordt er toch een spanningsopbouw gevonden om naar een mooie cliffhanger te werken en wordt het eerste deel goed afgesloten. Ik weet eigenlijk niet of ik nieuwsgierig genoeg gemaakt ben voor het vervolg van dit tweeluik. Ik zit een beetje in dubio. Daar je de personages nu kent wil je toch wel weten hoe het afloopt maar de lange aanloop en de technische foutjes in het boek maakte dat ik het niet prettig las. Ik ben nu eenmaal iemand die daar niet makkelijk over heen leest en als het één foutje is het niet erg maar nu liep ik er geregeld tegen op en dat verstoorde mijn leestempo en maakte dat ik het boek geregeld weg lag om wat anders tussendoor te lezen. Ik hoop dat het in een volgende druk verholpen kan zijn en het in het tweede deel niet voorkomt.

Kortom na een langzame start was ik blij door gelezen te hebben om vervolgens toch een origineel verhaal te mogen lezen met een mooie cliffhanger. ..

Voor jongere fantasy lezers een leuk boek!

 

De afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij.

 

 

1 Comment

  1. Pingback: Castlefest 2017, was weer geweldig! | conniesboekkies

Geef een reactie

