Young Adult Top Tien

Bij deze mijn Young Adult  Top Tien …

Het viel niet mee om een keuze te maken. Er zijn zoveel mooie boeken uitgebracht in de afgelopen jaren. Ik heb me beperkt door te kiezen uit de boeken die ik het afgelopen jaar heb gelezen tussen maart 2014 en nu. In die periode begon ik met schrijven van recensies en al deze titels zijn besproken voor mijn eigen blog of dan wel voor boekenbijlage.

 

10. John Boyne               De jongen die zijn vader zocht

jongen die zijn vader zocht

Net als zijn andere boek weet John Boyne emoties te raken in zijn verhalen. Het verhaal is heel realistisch en geeft een goed tijdsbeeld van het leven omstreeks de eerste wereldoorlog.

9.     Paul Dowswell        Kameraad

kameraad_isbn_9789026611827_1_1397094592

Kameraad verteld het heftige verhaal van een jongen gedurende de Tweede Wereldoorlog. Hij leeft in Rusland dus het geeft een andere blik over de oorlogsperiode.

8.     Manon Meyer           Vergeet me niet

vergeet mij niet

Een fantasy vol wonderlijke wezens maar de hoofdpersoon heeft wel degelijk verdriet en problemen dan het dagelijks leven. De combinatie hiervan en de kleurige vertelstijl maken dit dit een mooi debuut

7    . Mireille Geus             Joe & ik

joe

Eerst op reis gaan voor je thuis kan komen.. wat een mooi verhaal. Een jongen en zijn vader zoeken elkaar en pas aan het einde van de zowel letterlijke als figuurlijke reis blijkt of het gelukt is…

6.    Mirjam Mous              Password

IMG_7196

Een spannend verhaal waarbij de wegen van drie jongens elkaar kruizen en heel wat beleven voor alles is opgelost

5.   Grimm Collective      Heksenwaan , Heksenkind

heksenkind

Zowel Heksenwaan en Heksenkind met veel plezier gelezen. Het zijn de eerste twee delen van een serie en zeker de moeite waard. Ouderwetse Roald Dahl achtige heksen die de kinderen gewoon weer lekker opeten… fantasy figuren in een verborgen wereld.. Genoeg ingrediënten voor nog meer delen…

4.   Natasza Tardio          Meedogenloos

meedogenloos tardio

Deze week las ik Meedogenloos, net nieuwe boek van Natasza Tardio. Het verhaal liet me niet los en ik heb het in één keer uitgelezen. Natasza Tardio heeft een (helaas) zeer actueel onderwerp besproken en hiervoor ook de nodige research gedaan. Hierdoor blijft het dichtbij de realiteit en is klopt het gewoon. De 15-jarige Isra verdwijnt plotseling en de vraag is of ze vrijwillig naar Syrië is gegaan om te strijden of dat ze is ontvoerd…

3.  Erna Sassen                Kom niet dichtbij

kom niet dichterbij

Een wat oudere titel maar ik kwam het pas enkele weken geleden tegen na een tip. En ik ben blij dat ik daar naar geluisterd had. Wat een mooi boek.. Over de liefde voor een zus en dat je op een gegeven moment moet inzien dat loslaten de grootste vorm van liefde is…

2.   Anna Woltz                 Honderd uur nacht

honderd uur nacht

Een van de eerste boeken die ik mocht lezen voor een recensie voor boekenbijlage is het boek van Anna Woltz. Een verhaal waar ik van genoten heb… Door haar mooie verteltrant is het net of je zelf met de hoofdfiguren op pad bent door de donkere stad…

1.  Alan Gratz                     De jongen die tien concentratiekampen overleefde de jongen die tien

Vanaf de eerste bladzijde tot de laatste heb ik het boek niet weg kunnen leggen. Wat een hartverscheurend verhaal. Het op waarheid gebaseerde verhaal van de jongen die op zo’n jonge leeftijd van concentratiekamp naar concentratiekamp trekt. Een jongen die zoveel mee heeft moeten maken is haast niet voor te stellen. Een boek dat in elke schoolbibliotheek zou moeten zijn zodat iedereen het moet kunnen lezen.

Uiteraard zijn er nog veel meer mooie boeken, oudere titels, klassiekers misschien, en nieuwe titels die afgelopen jaar of misschien wel net, zijn uitgekomen. Maar ik moest nu eenmaal een keuze maken…

Wat staat er op één in jouw Young Adult Top Tien ?

 

 

 

 

4 Comments

Plaats een reactie