recensie ” Geheime strijd ” Cliff de Rouw

download (1)9789026624575/2021

Cliff de Rouw, KokBoekencentrum uitgevers

Cliff de Rouw is leerkracht op een basisschool en werkt als ZZP-er. Hij ontwikkelt lesmethoden, geeft workshops en advies met betrekking tot het onderwijs. In 2020 won hij de verhalenwedstrijd rondom het thema ‘bevrijding’ die door KokBoekencentrum  Uitgevers werd georganiseerd. Inmiddels heeft hij twee jeugdboeken geschreven.  Van beiden titels vind je op zijn site lesmateriaal bij de boeken.  Een van deze boeken is ‘ geheime strijd ‘ over het verzet in de Tweede Wereldoorlog.  In het nawoord lezen we dat het verhaal is opgedragen aan de opa van de auteur. Zijn opa vertelde hem altijd verhalen over zijn verzetsstrijd. Verhalen die hem inspireerde tot dit mooie boek.

“ Geheime strijd “ start in mei 1943. Toon is een boerenzoon en naast het helpen op de boerderij en het nog naar school gaan komt hij in aanraking met het verzet. Samen met zijn neef gaat hij steeds meer doen in het verzet. Daarnaast is hij ook nog eens een puber, wordt hij voor het eerst echt verliefd en wordt zijn vriendschap met zijn jeugdvriend op het spel gezet doordat hij een dubbel, geheim, leven leidt naast het gewone boerenleven .

Ik heb al veel verhalen gelezen die zich afspelen in de Tweede Wereldoorlog en altijd wel benieuwd naar nieuwe verhalen en met name jeugdboeken. Dit verhaal beslaat de periode van mei 1943 tot oktober 1944. In twintig korte hoofdstukken ( bij elk hoofdstuk de datum) lezen we over Toon en wat hij allemaal meemaakt in zijn leven.  Door de verzetsdaden leest het als een spannend avonturenboek maar door het tegenover het gewone leven van een opgroeiende puber te weerspiegelen blijft het realistisch en maakt het dat de personages dichtbij de lezer blijven.

Het is je bijna niet voor te stellen dat ( ook) kinderen een belangrijke rol speelde in het verzet, in de strijd voor de vrijheid. En toch is het nog niet eens zolang geleden.  Voor kinderen van nu is dik 77 jaar terug wel lang geleden en daarom is het juist van belang om deze verhalen te blijven vertellen. De verschrikkingen van een oorlog, dat er gestreden werd voor onze vrijheid die we nu nog mogen hebben.    Iedereen die de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt heeft zijn of haar eigen verhaal. Het hangt nauw samen met waar je woonde, uit welk milieu je kwam en wat je moest doorstaan. Maar iedereen deelt dezelfde toekomst en dat is dat we in de toekomst dit nooit meer willen en daarom moeten we die verhalen blijven lezen.

Dit verhaal is een mooie aanvulling voor al die boeken die er al zijn over de Tweede Wereld. Het is een originele vertelling. Het leest vlot weg, mede door de korte hoofdstukken en makkelijk taalgebruik. Hierdoor wordt een niet zo fanatieke lezer toch getriggerd om door de goede spanningsopbouw door te blijven lezen.  Brengt mij wel bij het , voor mij, enige minpuntje van dit boek en dat is dat ik de cover niet zo vind aanspreken. Deze doet heel oubollig aan en lijkt meer wat weg te hebben van een jongensboek uit de jaren vijftig. Door de cover zou ik het laten liggen maar na het lezen van de achterflap en mijn interesse voor dit soort verhalen ben ik blij dat ik dat niet heb gedaan.

Kortom een aanrader voor liefhebbers van oorlogsverhalen waar de held een gewone jongen is die , net als veel kinderen in die periode, veel te snel volwassen moet zijn.