recensie “de rommelzolder ” diverse auteurs

rommelzolder 9789493192157/2021

diverse auteurs, uitgeverij Neckar

De Online schrijfschool ging van start met een cursus ‘kinderverhalen schrijven’ en om deze start te vieren organiseerde Marelle Boersma en Inge Spaan een kinderverhalenschrijfwedstrijd in samenwerking met boekenblog ‘Thrillers & More  en uitgeverij Nekcar.  De jury bestaande uit zowel volwassenen als kinderen kozen de 15 beste verhalen uit de bijna 100 uitzendingen.  Daarnaast schreven Suzanne Buis en Inge Spanne zelf ook nog een verhaal waardoor er uiteindelijk zeventien korte, spannende verhalen n deze bundel staan.  De verhalen zijn voor kinderen vanaf acht jaar.  Daarnaast gaat er van elk verkocht boek  ( een mooie hardcover waarvan de afbeelding tot de verbeelding spreekt) €1, — naar KIKA ( Stichting Kinderen Kankervrij).

Na de korte inleiding, over het ontstaan van de bundel, volgt een inhoudsopgave en daarna de verhalen. Na elke verhaal zijn een aantal regels besteedt aan informatie over de auteur van dat stuk.

Sommige namen ( Hilda Spruit, Suzanne Buis, Karin Hazendonk) doen een belletje bij mij rinkelen en heb ik al eerder wat van gelezen. Maar de meeste zijn onbekend. Door het uitzetten van een schrijfwedstrijd kan je werk van onbekende auteurs of hobby-schrijvers bundelen en het publiek met hun werk kennis te laten maken. Ook vond ik het leuk te vernemen dat er kinderen  in de jury zaten. Het zijn immers verhalen voor kinderen en wij kunnen daar wel een mening over hebben maar zij zijn de doelgroep.

De verhalen lopen sterk uiteen. Qua stijl, qua opbouw en qua voorspelbaarheid. Dat laatste is voor lezers vanaf acht jaar niet zo erg, dat is misschien wel fijn maar als doorgewinterde lezer zal je niet van spanning op het puntje van je stoel gaan zitten.  Maar over het algemeen zijn het aparte en originele vertellingen die zeker hun plaatsje in het boek wel hebben verdient.  Zoals gezegd hier en daar niet zo sterk en wat voorspelbaar maar daar zal de jonge lezer zich niet aan storen. Die vinden het misschien wel prettig.

In ieder geval leest het lekker weg. Tel daarbij op dat je ook het goede doel nog steunt en dan heb je een leuk boekje wat zeker ook als cadeautje menig lezertje blij zal maken.