recensie : ” Fake” Carry Slee

fake978904860838

auteur Carry Slee, uitgeverij Overamstel

Carry Slee is een van de bekendste jeugdboeken auteurs van Nederland. Ze schreef voor allerlei leeftijden, verkocht meer dan 5 miljoen boeken , ontving meerdere prijzen voor haar werk en enkele titels van haar zijn ook succesvol verfilmd. Haar jeugdboeken gaan over zaken die de jeugd aanspreken en raken. Een klasgenoot met kanker, discriminatie, pesten, kortom pittige onderwerpen die door haar boeken naar alle waarschijnlijkheid aanzetten tot het bespreekbaar maken hiervan.  Met de titel “Fake” een boek met leeftijdindicatie 12plus  heeft zij weer een heel actueel thema aangesneden.

Levi wordt erg jaloers als hij ziet dat een nieuwe jongen op school, Emiel, praat met zijn vriendin Mila. Levi wacht hem op en schopt hem tegen de grond en jaagt hem weg. Later die dag hoort Levi dat Emiel in het ziekenhuis ligt. Hij zou in coma liggen nadat hij in elkaar is geslagen. Verbijsterd ziet hij een filmpje op You tube waar in te zien is dat Levi hem van de vesting bij het park aftrapt waardoor Emiel valt .Levi weet dat dat niet klopt. Emiel rende immers bij hem vandaan. Maar Levi heeft alle schijnt tegen zich. Beelden liegen niet. Niemand geloofd hem, zijn vriendin maakt het uit en Levi komt door alle reacties op het filmpje zelf in gevaar.

Wie bekend is met de boeken van Carry Slee en haar schrijfstijl weet dat dit weer een titel is die goed kan scoren. Het verhaal is actueel en laat zien dat  “social  media” zeker gevaarlijk kan zijn. Door dit actuele onderwerp waarbij zeer duidelijk is hoe jongeren gebukt kunnen gaan door misbruik van ‘social media’ en plaatsen van valse informatie. Hoe erg iemand hierdoor gepest en gekwetst maar zeker ook veroordeeld kan worden. Naast Levi is er voor de plaatser van het filmpje ook geen terugweg meer. Als iets op het internet staat kan je het niet zomaar laten verdwijnen met alle gevolgen van dien.

Carry Slee schrijft in korte hoofdstukken en prettig makkelijk taalgebruik over een belangrijk onderwerp. Zonder echter met een vingertje te wijzen en belerend over te komen. Ze weet zich in te leven in de doelgroep en op juiste wijze haar verhaal neer te zetten waardoor het zeker zal aanspreken bij deze leeftijd.

“Fake” zou verplichte kost moeten zijn in elke schoolbibliotheek  zodat het een groot publiek kan bereiken.

Ik las dit boek voor de site en facebookpagina ‘  kinderboeken & y.a ‘en met dank aan uitgeverij Overamstel voor het recensie exemplaar.