recensie ” een mummie heeft mijn huiswerk opgegeten” Thiago de Moraes

mummie heeft huiswerk opgegeten9789024593798/2021

Thiago de Moreas  is de schrijver en illustrator van dit grappige en leuke kinderboek. Als je houdt van graphic novels en een avontuurlijk verhaal is dit echt een aanrader. Geschikt vanaf een jaar of 7-8 jaar en boordevol humor, zowel in tekst als in illustraties.

Harry gaat graag naar school en telt de dagen af dat de vakantie is afgelopen en hij weer mag gaan. Niemand snapt dat maar daar geeft hij niet om.  Helemaal blij als hij bij de wiskundeles  hij het antwoord op het bord  mag zetten, niet te weten dat hem iets heel bijzonders gaat gebeuren.  Namelijk iets magisch en hij maakt een tijdreis naar het oude Egypte. Op het ene moment was hij nog in de klas en vervolgens is hij gestrand tussen in het land van de farao’s , een land vol gevaar. Ondanks dat gaat hij daar ook naar school en zo komt hij , en de lezer, aardig wat te weten over het oude Egypte. Ondertussen denkt hij uiteraard ook heel goed na hoe hij weer in zijn eigen tijd moet komen. Om te weten of dat lukt moet je maar snel dit grappige boek lezen.

Wat is er nu leuker dan op een grappige manier door een verhaal heen te gaan en informatie over het oude Egypte op te snuiven. Daarnaast komt de hoofdpersoon behoorlijk ” droog ” uit de hoek en weet hij het hoofd behoorlijk koel te houden. Knap gezien wat hij mee maakt in dit avontuur.

Je oog valt meteen op de mooie en grappige cover vol details van personages die in het verhaal voorkomen. De korte hoofdstukken zijn voorzien van een dag of tijdstip en zijn lekker kort en zoals gezegd vol illustraties. De illustraties en tekst zijn  beiden belangrijk voor de leesbeleving, dat is het leuke van dit soort graphic novels. Het heeft hierdoor een lage drempel en zal door veel lezers enthousiast worden ontvangen. Veel te snel is het verhaal voorbij maar het einde laat de deur op een kier staan voor een eventueel volgend avontuur. Verder vind je als extra achter in het boek nog een hiërogliefen alfabet en worden de Goden van het oude Egypte benoemt.

Een origineel, grappig en avontuurlijk verhaal met hier en daar historische weetjes.