Recensie : over mieren die goud verzamelen, Brunetto Latini & Rébecca Dautremer

over mieren die9789002273919/2021

Brunetto Latini, Rébecca Dautremer, vertaling Ed Franck, uitgeverij Davidsfonds

Brunetto Latini was een Florentijnse staatsman en schrijver uit de 13e eeuw. Tijdens zijn ballingschap in Frankrijk schreef hij tussen 1260 en 1266 zijn drie belangrijkste werken, waarvan  ‘ Le livres dou tresor ‘ ( boeken over de schatten van de wereld) het bekendste is gebleven.  Dit boek bevat uitreksels uit dit werk. Volgens de uitgeverij een encyclopedische samenvatting van de kennis van zijn tijd. Het komt uit het vijfde deel van deze boekenreeks waarin een aantal dieren werd beschreven. Zoals in die tijd vaker in bestiaria werden gedaan. Zowel fabeldieren als echte dieren werden daarin beschreven met de kennis van toen met de nodige fantasie.

Rébecca Dautremer is een internationaal bekende illustratrice en haar bijzondere paginagrote, fantasierijke illustraties in warme kleuren passen perfect bij dit bestiaria.

Ik heb een voorliefde voor bestiaria. De manier waarop zowel fabeldieren als gewone dieren worden omschreven met de afbeeldingen erbij, zo ook in dit boek, zijn niet alleen interessant maar ook leuk om te lezen. Interessant hoe er toendertijd tegen ( ook bestaande ) dieren werd gekeken omdat de kennis ontbrak en werd aangevuld met oude verhalen en fantasie.

Daarnaast vind ik de illustraties van Rébecca een feestje om te mogen bekijken. De combinatie van tekst en illustraties is een lust voor het oog. Je blijft er naar kijken.

Zowel bestaande, als niet bestaande, dieren komen langs. Helaas maar elf stuks. Ik had er veel meer verwacht ( op gehoopt )  en dat is eigenlijk mijn dikke min voor dit boek. Het had best dikker gemogen want je raakt niet uitgekeken. Maar goed ik ken ook het origineel niet dus misschien was er ook niet meer overgebleven om te verwerken.

Elk dier heeft twee pagina’s tot zijn beschikking. Links naam en tekst met korte beschrijving en wetenswaardigheden met kleine illustraties en rechts een pagina-vullend en indrukwekkende illustratie. In de illustraties zijn qua kleur en stijl  het tijdsbeeld van het originele werk gevangen.  Het boek doet echt klassiek aan, op een positieve wijze. Illustraties vol details waar je naar moet blijven kijken.Het boek zelf is van een prettig groot formaat waardoor de illustraties zeker meer tot zijn recht komen.

Een mooi boek wat klopt van begin tot eind. De mooie uitstraling, de pakkende titel en de schitterende, bijna magische, inhoud.

Mooi om voor te lezen, zelf te lezen (vanaf een jaar of 7 á 8)  en cadeau te geven.

Een must-have voor elke boekenliefhebber.