Recensie : Het spoor van de doden, Sarah Bailey

het spoor van de doden9789460684609/2021

Sarah Bailey, vertaling Jetty Huisman, uitgeverij Marmer

“ het spoor van de doden “ is het derde deel in de  Gemma Woodstock – serie. Een reeks thrillers rondom de rechercheur Gemma Woodstock.  De auteur won met het eerste deel  ( het duistere meer) een aantal prijzen, waaronder die voor beste Australische thrillerdebuut.  Het tweede deel verscheen in 2020 (  in de donkere nacht) en voor mij ligt deel drie.

De vorige twee verhalen heb ik ( nog ) niet gelezen maar vanaf de eerste pagina zat ik in het verhaal en het is goed zelfstandig te lezen. Er zijn wel wat personages of blikken in hun verleden maar die zijn goed te volgen zonder de eventuele gemiste info.  Dat is voordeel van een goed in elkaar gezette politie-thriller , de informatie komt goed gedoseerd binnen en laat geen grote vraagtekens achter bij de lezer als deze midden in een serie start.

In dit verhaal verdwijnt de 15jarige Abby spoorloos nadat ze op een feestje is geweest. Haar vriendje wordt de volgende ochtend dood aangetroffen, hij is op brute wijze vermoord.  De grote vraag is of Abby hiermee te maken heeft gehad en daarom is verdwenen. En is ze zelf weggelopen of zit er een andere reden achter haar verdwijning. Gemma Woodstock is gevraagd naar dit dorp te komen om hiernaar onderzoek te doen en valt in een zaak vol mysterie en geheimen. Ze ziet ook de link naar een vorige vermissingszaak en deze confrontatie valt haar zwaar.

Bijna 450 pagina’s vol thriller plezier. Wie houdt van politie – thrillers ( om het zomaar te noemen) waarbij een rechercheur het onderste uit de  kan wilt halen, gedegen onderzoek wilt doen waarbij de zijn/haar zaak wordt opgelost  is hier op het goede adres.

Het verhaal speelt zich af in een tijdsperiode van de  vermissing van het meisje Abby. Het boek is onderverdeeld in die dagen ( worden aangeduid met het aantal dagen van vermissing) . De aparte hoofdstukken in die delen hebben als titel de dag en tijdstip ,waardoor je heel chronologisch het tijdspad kan volgen en ook daarbij de haast  kan voelen  wat de rechercheur heeft om tot de oplossing te komen. Bij een vermissing telt uiteraard elk uur.

De vertel/schrijfwijze is pakkend en er zit een goed tempo in het verhaal. De informatie komt in goede maten binnen zodat je niet teveel spoilers krijgt en door wilt lezen tot de ontknoping. Daarnaast zijn de karakters goed uitgewerkt. Door privé informatie over Gemma neer te zetten , over haar gezinsleven en strubbelingen, krijgt het hoofdpersonage meer inhoud en snap je haar beweegredenen des te meer. De strijd die zij voert in haar werk maar zeker ook haar innerlijke strijd zetten haar neer als een menselijk karakter die het beste voor heeft voor haar omgeving en zeker goed wil zijn in haar werk.  Kort gezegd een sterk karakter neergezet, juist door haar zwakheden te benoemen.

Het tempo is prettig, de opbouw goed en het verhaal houdt je bezig van begin tot eind.  Een fijne kennismaking met deze auteur waar ik van hoop nog meer te mogen lezen.