Recensie : alle dieren slapen, auteur K. Skomsvold

alle dieren slapen9789463880565/2021

Auteur K.A. Skomsvold, illustrator M.K.Johnsen, vertaling E vd Vendel, uitgeverij Tiptoe print

Kjersti Annesdatter Skomsvold studeerde wiskunde, algemene literatuurwetenschap en Frans. Ze schreef haar (literaire) debuut in 2009 en een zevental titels volgde. Zowel essays, korte verhalen en gedichten en een tweetal kinderboeken. Nu is er een mooi prentenboek met illustraties van  Mari Kanstad Johnsen, zij studeerde aan de Nationale Kunstacademie in Oslo en in Stockholm. Het mooie boek Ploef, eerder verschenen bij deze uitgeverij, is van haar hand.

Samen hebben zij hun krachten gebundeld en voor mij ligt een groot formaat prentenboek (25 bij 34 cm) met een hard kaft.

Een boek over slapen, nou ja eigenlijk de aanloop naar het slapen en naar bed gaan.  Het gaat over de kleine Bo. Hij is samen met zijn moeder en het is bijna bedtijd. Als zijn moeder zegt dat hij naar bed moet zegt hij dat hij al slaapt als een papegaai op 1 poot, dat hij als een beer in winterslaap wilt en hij vraagt zich samen met zijn mama af wat en hoe andere dieren dat doen.
Wat volgt is een kleurrijk en fantasievol verhaal. Grote platen met alle ruimte voor het afbeelden van de dieren die samen met Bo de revue passeren.

De kleuren van de illustraties zijn op eerste gezicht wat sober en eenvoudig maar stralen heel veel warmte uit. Er zijn veel details in terug te vinden en zijn vrolijk.  De tekst is summier maar voldoende om het hele verhaal te vertellen. Naast de reis van Bo naar zijn warme bedje zijn er ook op grappige wijze dierenweetjes die voorbij komen. Uiteraard weer een mooie vertaling van Edward van de Vendel.

Een fijn samen lees verhaal over naar bed gaan en moeten gaan slapen