” het is niet gebeurd” Ciska Baar

3436981153-HetisnietgebeurdVLR9789463651615/2019

Ciska Baar, uitgeverij Elikser

Vorige maand ontving ik een recensie exemplaar van de titel “het is niet gebeurd”. De cover trok mij niet aan maar de tekst op de achterzijde sprak mij genoeg aan om het boek toch op te pakken en te gaan lezen.  De cover komt voor mij wat amateuristisch en oubollig over en dat is jammer want vaak ga je toch van een eerste indruk af. Na het lezen van het verhaal past de illustratie wel bij de het verhaal maar zoals gezegd niet mijn ding.

Het verhaal zelf gaat over Henk Verbeek, woonachtig in een verzorgingshuis. Hij gaat daar in zijn gedachten terug in de tijd en is tijdens zijn mijmeringen veel met zijn broer Lucas bezig. Ze verschilde veel in karakter maar dragen beiden hetzelfde geheim met zich mee. Henk is het buitenbeentje en door de herinneringen wordt hij gedwongen om bewust naar het verleden te kijken en naar het geheim wat hij met zich meebrengt.

Het verhaal beslaat slechts 144 pagina’s en er is gebruik gemaakt van eenvoudige woorden en zinnen maar op een bepaalde manier leest het niet echt vlot weg. Het verhaal heeft drie delen genaamd Peter, Lucas en het is niet gebeurd , alle drie ingeleid met een aantal zinnen die naar mijn idee overbodig zijn. Ze komen bijna betuttelend over.  Alleen de naam zonder begeleidende tekst had voldoende geweest.  Verder is er in het begin een kleine fout geslopen waarbij het buurmeisje Doortje / Noortje wordt genoemd. Ik heb voor de zekerheid deze twee pagina’s een aantal maal herlezen maar kan niet anders denken dat het een foutje is geweest in de tekst.  Ik heb nu eenmaal de eigenschap dat ik daar niet zo makkelijk overheen lees, iets wat een ander misschien wil doet. Gelukkig is dit een eenmalig iets maar bracht mij wel even uit het verhaal.  Een verhaal waar ik toch niet zo eenvoudig in kwam.  Het kwam voor mij te ‘opsommend  over’ in een voor mij te laag tempo.

Hoewel een eenvoudig taalgebruik trok het verhaal mij niet aan. Een goed onderwerp maar daar bleef het voor mij bij. Er wordt gesproken over een beklemmende sfeer en een melancholisch verhaal maar die emoties kwamen bij mij niet aan. Helaas.   Het is somber en niet mis waar de hoofdpersoon mee aan het worstelen is maar het bleek niet mijn soort boek.

 

 

Plaats een reactie