9789463384773/2018
Wim D. Visser, uitgeverij Aspekt
Wim D. Visser (1953) is historicus en als beleidsadviseur verbonden aan het Arq Kenniscentrum Oorlog, Vervolging en Geweld.
Inhoud: Piet Reijnen, een jongen uit Aalsmeer, komt tijdens de Tweede Wereldoorlog als dwangarbeider in Duitsland terecht bij de Propaganda-afdeling van de UFA, toentertijd de grootste filmproductiemaatschappij in Europa. Daar krijgt hij de rol van assistent-cameraman. Hij maakt dagelijks mee hoe gevangenen uit concentratiekampen als figuranten worden ingezet bij zeer gewelddadige scènes. Deze vormen onderdeel van films die in het diepste geheim worden gemaakt om het moreel van de Duitse troepen hoog te houden. Een romance met een jonge Duitse vrouw houdt hem op de been. Dertig jaar later stort Reijnen volledig in, moet zijn werk opgeven en gaat in therapie. Hij komt terecht bij de bekende oorlogspsychiater Bastiaans, die hem aanraadt zijn oorlogsherinneringen op papier te zetten. Dit manuscript komt in handen van Wim Visser die, gefascineerd, te rade gaat bij tal van deskundigen en geleidelijk aan dit op feiten gebaseerde verhaal ontrafelt. In dit boek, een historische detective rond herinnering en fantasie, komt hij tot een bijzondere ontdekking.
Recensie van Veronique:
‘Cameraman onder de nazi’s’ is een interessant verhaal voor de geschiedenisliefhebber of als je geïnteresseerd bent in de Tweede Wereldoorlog.
Het is een manuscript en het is gebaseerd op de herinneringen van Piet Reijnen. Dertig jaar later schrijft hij zijn oorlogsgeheimen op. Tussen de gebeurtenissen en het opschrijven zit een hele tijd. Het is aan te raden om dit in je achter hoofd te houden tijdens het lezen.
Piet Reijnen schrijft heel gedetailleerd en sommige details zijn gruwelijk. Het spreekt enorm tot de verbeelding. Soms zijn de gebeurtenissen ronduit bizar en was ik geschokt. Het verhaal geeft je wel een bepaald beeld van de oorlog.
Het tweede deel van het boek bestaat uit de analyse van Wim D. Visser. Dit is een interessant stuk van het boek. Wim neemt je mee door het verhaal en wijst je op bepaalde gebeurtenissen en laat bewijs zien voor bepaalde gebeurtenissen of weerlegt gebeurtenissen. Het laat je op een andere manier kijken naar het verhaal dan je in eerste instantie deed.
Meer lezen van Veronique? Neem een kijkje op haar blog Veronique’s boekenhoekje
Pingback: Recensie: Cameraman onder de nazi's - Wim D. Visser - Veronique's Boekenhoekje