” de geheime missie van Tess en Raf ” Marianne Witte, gastrecensie van Felice Beekhuis

De geheime missie van Tess en Raf (1) 9789051166378/2018

Marianne Witte, illustraties Géwout Esselink, uitgeverij de Vier Windstreken

De verjaardag van Raf is gezellig druk. Er zijn wel negen opa’s en oma’s op visitie! Nou ja, niet allemaal echte natuurlijk, ook halve en stiefopa’s en -oma’s. En Tess is er, zijn beste vriendin sinds de kleuterklas. Tess is best een beetje jaloers. Zij heeft maar één oma, die in Mexico woont en ook nog eens vliegangst heeft. Dan komt Raf met een geweldig olan: Tess kan een opa en oma adopteren! Er zijn vast wel ouderen zonder kleinkinderen die dat willen. De twee vrienden gaan op zoek naar de leukste opa en oma voor Tess. Op hun geheime missie komen ze heel bijzondere mensen tegen…

De geheime missie van Tess en Raf is eigenlijk gewoon een kinderboek zoals je dat mag verwachten. Twee leuke kinderen in de hoofdrol, nieuwe dingen om te ontdekken, nieuwe mensen om te leren kennen en een gelukzalig einde. Daarbij heeft schrijfster Marianne Witte er nog een leuk huisdier en een goed moraal in verwoven. Dit boek heeft het allemaal, en dat op een luchtige manier. De geheime missie van Tess en Raf is een goed boekje om als 7+-er zelf te lezen.  Daarbij leert een kind er nog eens iets van, doordat Tess en Raf zich bezig houden met geld inzamelen voor het goede doel, ieder bijzonder mens in hun waarde laten, en voor hen leeftijd en huidskleur geen enkele rol spelen. We zijn allemaal mensen, en dat is een mooie boodschap.

De illustraties van Géwout Esselink passen ook precies bij het verhaal. Sprekende, paginagrote plaatjes die kinderen zal helpen een goed beeld te krijgen bij de tekst. Het voegt duidelijk iets toe, maar de rekening zijn ook gewoon leuk om te zien. Esselink gebruikt felle kleuren en genoeg details om een realistisch beeld te schetsen. Witte en Esselink nemen te samen mee in de wereld van Tess en Raf.

De geheime missie van Tess en Raf is misschien niet uniek of supervernieuwend, maar het is gewoon een lekker feelgood-verhaal waar basisschoolkinderen goed mee kunnen leren lezen.

Felice Beekhuis

afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij