” Hoe krijg je altijd gelijk? ” Leo Pot

9789461262370 (1) 9789461262370/2017

Leo Pot, uitgeverij Haystack

Leo Pot is manager, marketingdeskundige en schrijver. Hij is onder andere auteur van het managementboek “Hoe pak je een oen zijn poen” en schreef nu  “Hoe krijg ik altijd gelijk?”. Uiteraard was ik zeer benieuwd of dit boek mij nieuwe inzichten zou geven, of ik er iets meer overtuigingskracht uit zou kunnen halen en of het om viel te draaien. Dat ik niet zomaar iedereen zijn gelijk zou laten halen. De ondertitel : “49 psychologische inzichten die je misschien toch maar niet moet gebruiken” spreekt tot de verbeelding waardoor ik het boek zeker wil gaan lezen. Een mens is van nature nieuwsgierig niet waar?

Volgens de beschrijving van het boek “heb je zwaarder geschut nodig om anderen te overtuigen als feiten en argumenten alleen niet werken”. Dit boek zou de 49 beste psychologische inzichten bevatten om met subtiele manipulatie zaken naar je hand te zetten. Hoe je mensen de illusie geeft de controle te hebben, je gebruik maakt van het onbetrouwbare geheugen van de mens en de cijfers naar je hand te zetten. Hierbij maakt Leo Pot gebruik van sociaalpsychologisch onderzoek. Hij laat zien hoe je je zin kunt krijgen door gebruik te maken van de “foutjes” in het menselijk brein.

Na een korte inleiding over onder andere de valkuilen van je brein waardoor ieder mens gevoelig is voor manipulatie volgen er 49 korte hoofdstukjes. Ieder met een inzicht onderbouwd met argumenten uit onderzoeken.  Ook zijn er de nodige voetnoten met verwijzingen en literatuur naar de gebruikte onderzoeken.

Als je anderen wilt overtuigen stuit je vaak op weerstand en de kunst is die te doorbreken. Mensen zijn van nature te beïnvloeden zonder het in de gaten te hebben. Het onderbewuste van het brein is een wonderlijk iets. Dit wordt ook duidelijk door de praktijkvoorbeelden die Leo Pot beschrijft. Als je open en assertief bent, een goede woordkeuze hebt, en een goede presentatie neerzet kom je al een heel eind om je gelijk te halen. Mensen blijken gevoelig te zijn als je aardig voor ze bent en bij een goede presentatie letten ze  meer op uiterlijk vertoon dan op de inhoud van je verhaal. Maak je je verhaal persoonlijker, ben je optimistisch en ondersteun je het geheel met een mooi grafiekje is het luie brein van je tegenstander al snel geneigd je te geloven. Zomaar wat eye-openers uit het boek.

Door zijn prettige en toegankelijke schrijfstijl, het gebruik van praktijkvoorbeelden en de verwijzingen naar wetenschappelijke en psychologische onderzoek ( onderbouw je verhaal! ) is het een prettig boek om te lezen.  Sommige zaken waren herkenbaar ( compromis effect, gevoelig voor slecht nieuws, direct aanspreken etc. ) en andere zaken logisch maar prettig het benoemt te zien.

Na de 49 inzichten volgt er een epiloog waarin staat dat veel processen zich in je onderbewuste deel van je hersenen afspeelt en als je onvoldoende assertief bent, je door iedereen aardig gevonden wilt worden  en je je gemakkelijk een schuldgevoel laat aanpraten, je je makkelijk laat manipuleren. Je moet je grenzen stellen om een waardig tegenstander te zijn. De epiloog beantwoorde mijn vraag aan het begin of ik het om kon draaien in mijn voordeel. Gelukkig heb ik door mijn werk en levenservaring steeds beter en makkelijker geleerd om mijn grenzen te stellen dus nu maar eens kijken of ik met deze psychologische inzichten wat meer kan in de praktijk.

Dit boek is namelijk niet alleen voor managers in de zakenwereld maar van iedereen van toepassing, niet alleen op de werkvloer maar ook in het dagelijks leven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s