“bestemming onbekend” Wessel de Valk

bestemming onbekend.jpg 9789492221681/2017

Wessel de Valk , Futuro uitgevers

Wessel de Valk is afgestudeerd criminoloog, mediaondernemer en schrijver. Hij heeft grote interesse in innovatie en wetenschap, wat zeker in zijn verhalen is terug te vinden. Ik las eerder van hem “het patroon”,  het vervolg op “bestemming onbekend“. Daar ik “het patroon” een verrassend boek vond en ik zeker meer van deze schrijver wilde lezen kon ik geen nee zeggen op de vraag om deze thriller te gaan lezen.

Inhoud/achterflap: Iskander Bregt zit niets vermoedend op een terras in Brussel als er een heel schel geluid klinkt van een explosie. Als enige gast blijft hij zitten. Hij ziet een zwart geklede man, die hiervoor niet aanwezig was en besluit hem te volgen. Hierbij krijgt hij onverwachts hulp van een onbekende vrouw. Enkele uren later wordt hij wakker in Spanje, in zijn eigen restaurant. Gedurende acht dagen verschijnen en verdwijnen er mensen door heel Europa, elkaar achtervolgend om achter de identiteit van de man in het zwart te komen. Wie hij is, wie de “Reizigers” zijn en welke rol er voor Iskander is weggelegd zijn puzzelstukjes die al lezende worden opgelost.

Als lezer moet je alert blijven en bij de les om al lezende naar deze oplossing te komen.  Er gebeurd heel veel in het boek en in een behoorlijk tempo. Je maakt kennis met een heel aparte vorm van tijdreizen waardoor de locaties ook vrij snel verwisselen. Dit vroeg bij mij soms wat extra concentratie.  Vooral  bepaalde stukken over kwantumfysica, meer wetenschappelijke stukjes konden mijn interesse iets minder voeden Gelukkig is het tempo in het verhaal snel genoeg om hier doorheen te lezen. En blijf je toch wel in het verhaal.

De schrijfstijl weet te boeien, de spanningsopbouw had hier en daar misschien wat beter kunnen zijn voor mij persoonlijk, maar al met al moest het boek wel meteen uit en dan is een boek zeker geslaagd. Wel dekt de term thriller niet helemaal de lading. Dit zou te algemeen zijn en wat de meeste van een thriller verwachten zullen dit hier niet in vinden. Ik hoorde van iemand de term science-fiction thriller en dat komt beter in de buurt.

Het vervolg “het patroon” is in principe zelfstandig te lezen maar nu ik dit verhaal heb gelezen valt er een regen van kwartjes hard naar beneden in mijn hoofd. Dit verhaal is immers de basis waarin je al kennis maakt met bepaalde karakters en acties  waardoor het tweede deel beter tot zijn recht komt en je eerder in het verhaal zult zitten. Ik kan het van harte aanbevelen beide boeken tot je te nemen en in juiste volgorde te lezen.

 

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie exemplaar.

Geef een reactie

