“sterker door strijd” Julie van Mol

omslag_sterker_door_strijd_def 9789491773570/2017

Julie van Mol, uitgeverij Palmslag

Julie van Mol ( 1974) woont in Rotterdam en werkt als freelancer marketing en communicatie in geheel Nederland. In 2005 begon ze op Hyves ( voor de jongere lezers dit was iets voordat Facebook van de grond kwam in Nederland) verhalen te publiceren, en werd ze een bekende blogger. Ze begon in 2007 aan dit boek maar liep vertraging op door haar werk tijdens de economische crisis.  Afgelopen april verscheen haar boek en de uitgeverij organiseerde een blogtour waarvan mijn recensie de hekkensluiter is.

Toen mij gevraagd werd om mee te doen was ik enthousiast. Het leek mij leuk om weer even die sfeer van 2007 te proeven. Ik bemerk dat ik af en toe wel een snufje nostalgie nodig heb. Zou dat de leeftijd zijn of komt het doordat ik mij begon te beseffen, zeker na het lezen van dit boek, dat er wel heel veel is veranderd in de afgelopen tien jaar? Vooral op het gebied van sociale media en hoe we met elkaar omgaan ( of juist niet omgaan) is zo anders. Anders gaat sneller en onpersoonlijker en voor de generatie van nu haast niet te bevatten dat er een leven is naast een smartphone. Dus met een nieuwsgierige blik en verwachting dook ik in dit boek.

Inhoud: De 32-jarige Anouk, geboren in Nijmegen vertrekt voor haar studie naar Utrecht om later in Rotterdam te gaan wonen daar ze daar een baan heeft gevonden. Ze is daar wereldvreemd in deze wereldstad en wil zich hier toch snel thuis voelen en de stad en zijn bewoners leren kennen. Via een vriendin gaat ze Hyves uit proberen en ontmoet ze mensen en door er op uit te gaan leert ze de stad en zijn verleden kennen. Ook ontmoet ze de excentrieke clubeigenaar Mark uit Amsterdam. Mark heeft echter twee kinderen waar ze niet op zit te wachten en naast deze strubbeling is er een jaloerse collega die haar carrière wil dwarsbomen en haar haar promotie niet gunt.

Genoeg ingrediënten voor een sappig verhaal zou je zo denken. De schrijfster heeft inderdaad een prettige schrijfstijl die lekker wegleest.  Het verhaal begint met een aantal pagina’s vol met quotes van proeflezers die het boek aanprijzen. Dit vond ik jammer. Ik had er een aantal op de achterflap gezet of achter in het boek maar niet zo prominent in het begin. Ik wil een boek onbevangen induiken en niet eerst aanprijzingen lezen. Zeker niet als ik onbevooroordeeld wil gaan lezen als ik een recensie er over wil gaan schrijven. Na twee quotes ben ik ook afgehaakt en heb ze achteraf maar gelezen. Naast deze kleine kanttekening nu over het verhaal zelf.

Vijfendertig genummerde hoofdstukken, een fijne leesletter en een handzaam formaat. Een  mooie cover die er uitspringt en ons een carrièredame toont op weg naar kantoor. De hoofdrolspeelster ten top. Anouk zet haar werk op de eerste plaats en is dolblij met haar promotie al geeft het strubbelingen op de werkvloer. Ze doet haar best om haar werk meer dan goed te doen en probeert haar collega’s te vriend te houden met de nodige gevolgen van dien. Naast de vele uren die dit van haar vergt probeert ze ook nog een privé leven te behouden en uit te bouwen. Door een vriendin leert ze Hyves kennen. Zoals eerder gezegd de voorloper in Nederland van Facebook. Voor degene die hier niet mee opgegroeid zijn of het verdrongen hebben wordt je als lezer, net als Anouk, bijgeschoold door de uitvoerige uitleg en beschrijving. Het uitvogelen van iets nieuws op sociale media en de bijna verslavende werking ( het checken of je reacties of berichten hebt) zal bij de meeste lezers wel herkenbaar overkomen. Het trage contact via een sms wat Anouk met haar nieuwe liefde Mark heeft is nu haast ondenkbaar en geeft toch wel aan hoeveel er dus kan veranderen in tien jaar tijd.

Het verhaal is zeker geen standaard liefdesverhaal van een workoholic, de schrijfster heeft zich heel erg verdiept in de stad en zijn geschiedenis. De feitjes worden om je oren geslagen zodat ik af en toe dacht dat ik in een reisgids terecht gekomen was. Voor mensen die de stad kennen moet het een feestje van herkenning zijn maar ik vond het af en toe niet nodig dat bijvoorbeeld zelfs de parkeergarage bij naam wordt genoemd. Aan de andere kant vond ik de andere feiten, over de geschiedenis van Rotterdam en de anekdotes aangaande sommige gebouwen/plaatsen, vooral verteld door Sjaan, de rasechte Rotterdamse buurvrouw van Anouk, juist wel heel leuk om te lezen. Deze zijn verwerkt in de dialoog en prettig om te lezen. Sjaan is een warme vrouw  waardoor je haar soms heel foute opmerkingen bijna allemaal ( op één na die echt niet kan) voor lief neemt. De personages uit het verhaal zie je levendig voor je en dat niet iedereen is zoals ie zich voordoet kom je als lezer net als Anouk wel achter.

Deze roman is een verhaal over vertrouwen en niet vertrouwen, over vriendschap en over een sterke vrouw die voor haar plek in de maatschappij knokt. Een roman met een treffende titel want door de tegenslagen die Anouk heeft komt ze zeker sterker uit de strijd!

 

 

De afbeelding van de cover komt van de site van  uitgeverij Palmslag

 

1 Comment

  1. Pingback: TBR-pile update mei | conniesboekkies

Geef een reactie

