“Dodenwereld III, Necrotopia” Lotte Troonbeeckx, Tom Vermeyen, Nico de Braeckeleer

Dodenwereld_III 39789462420656/2017

Lotte Troonbeeckx, Tom Vermeyen, Nico deBraeckeleer, uitgeverij Kramat

Na Necropolis waar de overlevingsreis en de zoektocht naar een oplossing wordt gestart kwamen we in Necrofobie terecht in Parijs. Waar Eli, Ilna en Tabitha weer het nodige voor hun kiezen hebben gekregen. Beide delen had ik letterlijk verslonden omdat het gewoon te spannend en te gruwelijk was om neer te leggen. Zo nieuwsgierig of de kinderen uit de klauwen ( en kaken) van de zombies ( grommers zoals Ilna ze noemt) blijven en of de zoektocht wat op zou gaan leveren sla je de ene na de andere bladzijde om tot die laatste bladzijde is bereikt. Ook deel twee eindigt ook weer op een gruwelijk spannend moment. Maar ja omdat het een en al actie is kan dat ook niet anders.

Ik had het geluk dat ik gelijk door kon gaan in deel drie; Necrotopia. De naam zegt het al: een utopia voor zombies, grommers, de doden. Vanuit Parijs gaat de reis verder. Ze ontmoeten Nel en Dante die met ze meereizen op zoek naar een veilige plek. Ze hebben namelijk een geheime boodschap onderschept en hopen dat die boodschap waar is en geen gerucht. Het zou ze naar een plek moeten brengen die niet zo uitzichtloos is als de dodenwereld waarin ze proberen te overleven. Zoals de mooie cover al een klein beetje heeft weggegeven brengt dit ze naar  Engeland, Londen. Een weg vol gevaren. Maar niet reizen zou ook gevaarlijk zijn. In Engeland komen ze eindelijk weer (levende) mensen tegen die ze een thuishaven bieden maar ze willen niet blijven, ze willen de boodschap achterna.

In het begin dacht ik het is gelukkig een trilogie dus nu komt de ontknoping maar ik moet zeggen dat ik nooit eerder zoiets gelezen heeft voor deze doelgroep en is naar mijn idee uniek in zijn soort. Het is gewoon jammer dat het is afgelopen. Het is een echte page-turner en ook als is het voor 13plus het is totaal niet kinderachtig geschreven.

In Necrotopia komen we er  achter of de onderschepte boodschap een gerucht is of niet en of de kinderen vinden wat ze zochten. Dat dit allemaal in een bloederig jasje is gegoten, de nodige grommers ( rotters zoals Dante ze noemt) letterlijk tegen het lijf worden gelopen en de nodige slachtoffers vallen tussen de gevechten, waarbij de nodige ledematen in het rond slingeren, geeft het verhaal een waardig grotesk en griezelige afsluiting. Een afsluiting die boven mijn verwachting was. Waarbij ik mijn complimenten wil geven. Want dit had ik zeker niet verwacht.

Als je mijn recensies van de vorige delen hebt gelezen, waar ik een vergelijking trok met de walking dead maar dan voor 13plus, en waarin ik gewoon razend enthousiast ben omdat dit gewoon een geweldig aanvulling is voor dit genre voor deze doelgroep kan ik nu ook niet anders zeggen dan dat. Voor iedereen met een sterke maag die wel in is voor een gruwelijk verhaal kan ik dit van harte aanbevelen!

 

Met dank aan Kramat voor het recensie exemplaar, de afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij.

 

 

 

 

 

3 Comments

  1. Pingback: TBR-pile update mei | conniesboekkies

Geef een reactie

