“zwaarden van mist” korte verhalen uit de middeleeuwen

ZwaardenVanMist_1-600x6009789492115218/2017

diverse auteurs, uitgeverij Godijn Publishing

In deze bundel vind je tweeëntwintig verhalen door acht schrijvers. Deze schrijvers zijn: Esmeralda van Belle, Gerti de Koeijer, Lieve van den Berg, Zjors van Unen, Mariëlle Woudenberg, Ilona Tromp, Thea Pruimboom en Elly Godijn

De verhalen spelen zich af in de donkere periode van de middeleeuwen, anno 500-1500 na Christus. De achterflap meldt dat het een rauwe bundel moet zijn over Vikingen, Tempeliers, heiligen, burgers, troubadours en heksen in de grensverleggende middeleeuwen.

Die beschrijving trok mij wel aan. Ik heb wel een zwak voor deze periode in onze geschiedenis en voor dit soort verhalen. Uiteraard zijn de middeleeuwen meer dan de romantiek en de actie die de films en fantasy boeken ons doen geloven. Het was ook een harde tijd voor de mensen vol angst en overleven. Maar mijn verwachting was hoog en vanwege de omschrijving rauw had ik heftige korte verhalen verwacht met de nodige actie.

Iets wat ik na het lezen niet heb gevonden maar of daar een “helaas”voor moet weet ik nog niet. Ik moest mijn verwachting behoorlijk bijstellen om een eerlijk oordeel over deze bundel te kunnen geven. Het is dan altijd wat moeizaam omdat je persoonlijke voorkeur en deze verwachting dus zo anders is als wat het boek je brengt.

De titel en cover hadden voor mij in ieder geval wel een stukje mystiek en aantrekkingskracht. Ze zijn goed gevonden bij de bundel. Het voordeel van een verhalenbundel door diverse auteurs is de verscheidenheid aan verhalen en dat er dan toch altijd wel een aantal verhalen tussen zitten die je meer aanspreken dan een ander. Gelukkig had ik dat hier ook bij waardoor ik toch nieuwsgierig werd naar de andere verhalen en de bundel uit las. Een ander voordeel is dat de verhalen elkaar niet opvolgen dus je kan in willekeur lezen en het af  en toe eens wegleggen voor je verder leest. Het kortste verhaal is zo’n vijf pagina’s en het langste rond de vijftien.

Een aantal verhalen konden mij niet boeien terwijl ik de  verhalen Ragnokk (  Ilona Tromp), Ridder Diric en de heksenjacht (  Zjors van Unen), Lepra ( Mariëlle van Woudenberg)en het verboden glas ( Gerti de Koeijer) er met kop en schouders boven uit vond steken.  Sommige verhalen speelde zich totaal af in deze periode en andere maakte gebruik van een visioen of dat een persoon een verhaal kreeg over de geschiedenis van iets of iemand in die periode. Die “verhaal-vertellende”-verhalen konden mij minder boeien. Ook kwamen sommige verhalen bij mij wat oubollig over. Bij de andere verhalen zat ik gelukkig veel meer in het verhaal en kon ik mij meer in deze periode onderdompelen. Ook blijft korte verhalen schrijven een kunst apart en zo kon de ene schrijver mij ook meer pakken en beter zijn verhaal vertellen in het korte tijdbestek dan de ander. Wel hadden ze allemaal een goede afronding in hun verhalen.

Na het lezen had ik dus wat gemengde gevoelens over deze bundel. Een recensie blijft iets heel persoonlijks en ik had er gewoon geen klik mee, op een enkel verhaal na. Ik denk wel dat als deze periode je interesse heeft er zeker verhalen tussen zitten die je kunnen bekoren.

Met dank aan Godijn Publishing voor het recensie exemplaar. De afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij.

1 Comment

  1. Pingback: TBR-pile update april 2017 | conniesboekkies

Geef een reactie

