“s(n)eks”onder redactie van M.van Bergijk

Cover-sneks_132x186 uitgave van EO/ 2017

“s(n)eks, niet zomaar een tussendoortje”is een uitgave van de EO in samenwerking met EVA en BEAM. BEAM is het jongerenmerk van de EO. BEAM wil via verschillende media jongeren inspireren om te groeien in het geloof.

Zelf had ik nog nooit van BEAM gehoord en ik behoor ook niet tot deze doelgroep. Ik zag op facebook een advertentie voorbij komen dat je dit boekje kon bestellen en dat heb ik gedaan om te bespreken op mijn blog.

Het 87 pagina’s tellende boekje heeft een handzaam formaat en is opgemaakt in harde en vrolijke kleuren. Op de achterzijde staat dat seks misschien een ongemakkelijk onderwerp is in de opvoeding, hoe praat je hierover, wat leg je uit, wat geef je mee. Ook staat er dat het boekje geen antwoorden geeft maar dat het een aanmoediging is om het gesprek aan te gaan en gaande te houden.

In het voorwoord worden Arjet Borger (gezondheidswetenschapper), Wim H. Dekker (socioloog) en Eline Hoogenboom ( jongerenexpert) voorgesteld en zij geven net als een jongere en een ouder na elk onderwerp/hoofdstukje hun commentaar op dit onderwerp.Dit alles met flink wat illustraties en vrolijke opmaak en af en toe een quizje. Onderwerpen als: communicatie, sociale media, belemmeringen en normen en waarden komen aan bod. Ook zitten er pagina’s tussendoor met de titel “aan tafel” daar zie je een stelling met een aantal meningen, kortom een speelse manier om een onderwerp naar voren te schuiven.

Het is de makers gelukt om een beladen en ongemakkelijk onderwerp bespreekbaar te maken. Zelf heb ik geen (zwaar-) gelovige achtergrond en dan heb je al snel het idee dat het boekje een belerende vinger zal wijzen en vooral zeggen wat niet mag of niet kan. Dat is in dit boekje niet het geval. Uiteraard wordt er wel verwezen naar het geloof maar het is voor ook “niet-gelovers” goed toegankelijk.

Nieuwsgierig geworden naar dit boekje? Ik wil mijn exemplaar graag aan iemand doorgeven die hierin interesse heeft. Laat het even weten in de reactie hieronder of stuur mij een berichtje. Ik zal eind volgende week het boekje verloten en opsturen.

Je kunt het ook zelf nog aanvragen bij de EO, zolang de voorraad strekt.

Met dank aan de EO voor het toezenden van het boekje.

 

Geef een reactie

