“Magnus Chase, en de goden van Asgard. Deel 1 Het verdoemde zwaard” Rick Riordan

magnus deel 1 9789000344789/2016

Rick Riordan, vertaling Marce Noordenbos, uitgever Van Goor

Toen ik de gelegenheid kreeg om het tweede deel van Magnum Chase te bespreken wilde ik dit niet voorbij laten gaan. Mijn dochter (13) was toen namelijk net in deel een begonnen en las het met een grote glimlach en af en toe vertelde ze volop wat er zo leuk was ( spoilers ik weet het). Toen het boek binnen kwam moest ik daarom eerst van haar deel een lezen en dat werd dus wachten tot zij het uit had en uiteraard vaak vragen hoe ver ze nu was.

Eindelijk kreeg ik het eerste deel toegestopt en heb ik het achter elkaar uitgelezen. Wat een heerlijk boek !  Het begint al bij de inhoudsopgave waar de titels van de hoofdstukken je al tegemoet lachen. Met de nodige sarcasme lees je titels als “Goedemorgen! Je gaat zo dood”, “We hebben een pre-onthoofdingsfeestje, met loempia’s “ en “Ik word de grond ingeboord door een eekhoorn”, kortom nieuwsgierigheid is gewekt!

Achterflap/ inhoud:  Magnus Chase zwerft al twee jaar door de straten van Boston. Hij overleeft door zijn gezonde verstand te gebruiken en weet de politie en leerplichtambtenaren steeds een stapje voor te blijven. Op een dag spoort zijn oom Randolph hem op. Hij verteld over de  Noorse geschiedenis en over Magnus ’geboorterecht: een wapen wat al duizenden jaren verdwenen is.  Verhalen over de goden van Asgard, wolven en Doemdag komen terug in Magnus’ herinneringen. Maar hij heeft geen tijd hierover na te denken, want een vuurgigant valt de stad aan en dwingt hem te kiezen….

De tektst op de achterzijde is wat verwarrend maar de titel er boven: soms is doodgaan de enige manier om een nieuw leven te beginnen.. “dekt zeker de lading. Magnus komt in een heel nieuw leven en avontuur terecht na zijn confrontatie met deze vuurgigant.

Het verhaal leest als een trein, de humor is helemaal mijn ding en hier en daar wat halfgoden, goden en andere toespelingen tot mythen maken het voor mij compleet. Achterin het boek zit nog een woordenlijst waarbij onder andere enkele goden worden benoemt en wat andere begrippen zodat je daarop terug kan vallen mocht je niet bekend zijn met de Noorse mythologie.Kortom de perfecte combinatie van mythologie met een spannend young adult verhaal en de nodige humor.  Dus hopelijk snel naar deel twee….

Femke (13):

Ik was al bekend met de andere boeken van deze schrijver, de serie over Percy Jackson. De manier waarop de schrijver in al zijn boekenseries mythologie en geschiedenis verwerkt op een leuke manier vol humor en sarcasme vind ik geweldig!  In deze serie wordt de Noorse mythologie gebruikt.

Ook heeft de schrijver met een knipoog iets uit zijn vorige verhaal belachelijk gemaakt en dat vind ik best geslaagde humor. Dat de Goden niet al te slim worden neergezet in het verhaal en er ook nog een eigenwijze geit in voorkomt moet je het toch wel willen lezen?

De afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij.

 

1 Comment

  1. Pingback: Update TBR-pile maart… | conniesboekkies

Geef een reactie

