“Kom binnen!” Ton Hoeke

kom binnen 9789044826180/2017

tekst en foto’s  Ton Koene , uitgeverij Clavis

Fotograaf Ton Koene, winnaar van de World Press Photo en de Zilveren Camera, maakte vijf portretten van vijf kinderen uit verschillende culturen.  Vijf culturen, vijf kinderen van dezelfde leeftijd maar die leven in een heel andere wereld.

We reizen mee naar Namibië, Afghanistan, Lapland, China en Nederland. Naast de mooie foto’s die eigenlijk geen woorden nodig hebben om het verhaal te vertellen vind je openhartige verhalen over het dagelijks leven. De kinderen vertellen over hun cultuur, geloof en gewoonten.  Dat je als westerling verbaasd kan zijn over het feit dat het in Namibië niet meer dan gewoon is dat een meisje van 13 al trouwt en het tradities is om de ondertanden te verwijderen ( er uit te slaan met een stok en een steen)als schoonheidsideaal. Over de grote armoede in Afghanistan en dat de dagelijkse taak van de elfjarige Noor daar is om afval te verzamelen en water te  halen. Dit staat in schril contrast met het verhaal van de elfjarige Isa die in Nederland gewoon kind kan zijn en kan spelen en naar school kan gaan.

De contrasten zijn groot, de werelden zo verschillend en die zijn nu samen gebracht in dit mooie platenboek . Een must voor elke schoolbibliotheek en een eye-opener voor de lezer. Wat mij wel opviel is dat alle kinderen op de foto’s straalde en ze hadden één ding gemeen: ze vonden allemaal dat familie het belangrijkste is in hun leven.

 

De foto van de cover komt van de site van de uitgeverij.

 

 

 

Advertenties

1 Comment

  1. Pingback: -Overzicht recensies- | conniesboekkies

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s