“contact” Jeannette Jansen-Kim

contact-cover9789491897870/2016

Contact ,Jeannette Jansen-Kim, uitgeverij Aquazz

Jeannette Jansen-Kim heeft een groot aantal verhalen en gedichten gepubliceerd in bundels en literaire magazines. Een deel van deze verhalen is in dit debuut opgenomen.

 Contact is een verzameling van 29 korte verhalen, met veelal heftige thema’s, waarin de relatie en interactie tussen mensen centraal staan.Mensen die op hun eigen manier op zoek zijn naar contact of het koste wat het kost willen vermijden. Sommigen slagen daarin, anderen niet.

Ik wil altijd en overal kunnen lezen. Heb daarom ook altijd een boek in mijn tas zodat, als ik ergens onverwachts moet wachten, altijd wat te lezen heb. Het voordeel van een bundel met korte verhalen is dat je het snel op kunt pakken en een verhaaltje tussen door kan lezen en het net zo makkelijk weer weg kan leggen. Maar nu kwam ik van een koude kermis thuis. Ik dacht ik lees één verhaaltje voor het slapen gaan en ik was halverwege het boek toen ik bedacht dat ik toch echt het boek weg moest leggen omdat de wekker de volgende ochtend weer vroeg af zou gaan. Vervolgens heb ik het boek de volgende avond meteen uitgelezen want ik moest doorlezen. Gewoon omdat ik wilde weten of het volgende verhaal weer een vette knipoog had, een vleugje sarcasme of een verrassende wending.

De cover laat een ouderwetse telefoon zien, een cover waarbij ik eerst even bij moest fronsen over wat ik zou kunnen verwachten. Het doet wat oubollig aan maar de inhoud is dat totaal niet, en achteraf past de cover maar al te goed bij de verhalen die in deze bundel staan.

De bundel heeft 29 korte, tot zeer korte verhalen, en de schrijfster weet de informatie in de verhalen zo goed te doseren zodat je geboeid blijft lezen. Al vanaf de eerste zin wordt je in het verhaal getrokken en moet het uit ! En dan is het uit en baal je weer dat het al afgelopen is en begin je snel de volgende (en de volgende, en de volgende, en..) .

De spanningsopbouw, de heerlijke vertelwijze met een vleugje zwarte humor op zijn tijd, ik hou er van ! De verhalen zijn totaal verschillend er komen zoveel thema’s voorbij ( ziekte, afgunst, hunkering en haat om er een paar te noemen) maar allen hebben het overkoepelende thema van “ contact” en of dat nu het zoeken naar contact of totaal contactgestoord zijn  is in het verhaal dat doet er niet toe, de verhalen trekken je volledige aandacht en laten je niet zo snel los.

Normaliter lees ik een boek en het staat daarna op de plank, deze bundel zit al weken in mijn tas en herhaaldelijk lees ik nog eens een verhaaltje terug. Een heerlijke kennismaking voor mij met deze schrijfster waarvan ik hoop nog veel meer te mogen lezen!

 

De afbeelding is van de site van de uitgeverij .

Geef een reactie

