“Spookgezichten, broederband deel zes” John Flanagan

 

broederband978902576575/2016

John Flanagan, vertaling Wybrand Scheffer, uitgeverij Gottmer.

De Spookgezichten is het zesde deel in de avonturenserie Broerderband van Grijze Jager-schrijver John Flanagan.  In de Grijze Jager serie maken we al een klein beetje bekend met Skandia en zijn bewoners. In Skandia kan je maar op één manier een echte man worden. Jaarlijks worden er twee teams samengesteld van jongens die dat jaar 15 worden. Zo’n groep noemen ze  Broederband, omdat de jongens elkaar als broers moeten beschermen en voor elkaar op moeten komen. Ze volgen een heftige training van drie maanden waarin ze leren omgaan met wapens, schepen en gevechtstechnieken.

De Spookgezichten is dus wederom een deel in deze serie. In dit deel spoelen de Reigers ( een Broederband uit Skandia), aan op een onbekend eiland wat onbewoond lijkt. Dan wordt de rust verstoord door twee kinderen die achterna worden gezeten door een woeste beer. De Broederband redt de  kinderen en sluit vriendschap met de bewoners. Aan de vredige situatie komt een einde als ze worden aangevallen door de Spookgezichten, een barbaarse stam. De Reigers moeten de strijd aan gaan.

Zoals elk deel ( wat ik later zag) heeft de cover een aantrekkelijke en spannende afbeelding met daarop heel duidelijk het logo van de serie. Het begint met een lijst zeiltermen die worden toegelicht en een  kleine plattegrond van Skandia en haar buurlanden. Elk genummerde hoofdstuk ook met het  logo en als er een nieuwe scene in het hoofdstuk is wordt het onderbroken met een afbeelding van een bijl. Hierdoor komt het boek er stoer uit te zien en dat past mooi bij de doelgroep.

Toen ik dit boek in handen kreeg had ik wel al kennis gemaakt met de Grijze Jager serie, dankzij de Grijze Jager fan die hier in huis rond loopt. Ooit had zij ook deel één van deze serie gekregen maar nog nooit gelezen. Bij het openslaan en zien van de zeiltermen had ze er al geen zin in want het trok haar niet. Persoonlijk ligt mijn interesse daar ook niet maar ik dacht laat ik eens buiten mijn comfortzone gaan lezen. Hoewel de schrijfstijl, net als in zijn andere boekenserie, heerlijk vlot en eenvoudig is en ook dit boek weer avontuurlijk is had ik wat meer moeite met inkomen. Vandaar dat ik toch maar eerst het eerste deel ben gaan lezen om alvast wat meer vertrouwd te raken met de figuren in het verhaal. Daarna dit boek weer opgepakt. Doordat je in het begin toch weer het lijstje zeiltermen krijgt en het verhaal wat langzaam op gang komt had dat misschien niet echt nodig geweest maar het is toch aan te raden de serie op volgorde te lezen, of in ieder geval het eerste deel door te lezen. Ik heb niets met zeilen, scheepvaart en ondanks de uitgelegde zeiltermen moest ik af en toe echt door de stukken die zich op zee afspeelde heen worstelen. Het avontuur op het eiland trok mij meer. Ik blijk dus een echte landrot…

Uiteraard zullen veel Grijze Jager fans zich door de schrijfstijl aangetrokken voelen en de avonturen zijn niet mis maar het is een heel ander soort verhaal en denk dat jongens meer met deze serie zullen hebben. Het begon met een storm op zee, die wat lang duurde en voor mij meer wat doorkabbelde, gelukkig kwam later het verhaal goed op gang met een goede spanningsopbouw en flink wat actie. Had ik de andere delen gelezen had ik de hoofdpersonages wat beter leren kennen en misschien een ander oordeel over dit boek gehad. Ondanks dat  kan ik de serie van harte aanbevelen bij ( met name) jongens die van scheepvaart en actie in een soort middeleeuwse setting houden.

 

De afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij. Met dank aan uitgeverij Gottmer voor het recensie exemplaar.

 

 

 

 

1 Comment

  1. Pingback: Overzicht recensies | conniesboekkies

Geef een reactie

