“de prijs voor lust ” Iris Blauw

prijs-voor-lust 9789491897818/2016

Iris Blauw, uitgeverij Aquazz

Iris Blauw ( 1986) schreef met de prijs voor lust haar romandebuut. In zo’n vijfentwintig hoofdstukken worden we meegenomen in een verhaal over liefde, vertrouwen, jaloezie, wantrouwen, geluk en verdriet.

Inhoud: Eva En Fabian zijn gelukkig getrouwd. Toch mist de werkende moeder spanning in haar seksleven. Ze gaat eraan onderdoor. Na de zoveelste heftige ruzie maakt het stel een afspraak: zij mag een minnaar zoeken. Eva gaat helemaal op in haar spannende
tweede leven en ze verbreekt een belangrijke voorwaarde die haar man aan deze afspraak heeft gesteld. Of Fabian kan leven met dit verraad en of het gelukt toch niet daar ligt waar zij dachten dat het lag lees je in het verhaal de prijs voor lust.

Ik wist niet wat ik moest verwachten van dit verhaal toen ik er aan begon. Dat geeft wel een leuke instap bij een recensie boek omdat je je dan kan laten verrassen. Positief of negatief. Het boek heeft een prettig formaat, een fijne leesletter en layout, korte hoofdstukken voorzien van titel en leest zeer prettig weg.

De vertelwijze van Iris Blauw is snel, er gebeurd veel en tot in details wordt alles verteld. Het verhaal leest als een trein en heeft een goede opbouw. Wel vond ik de aanloop voordat het verhaal omsloeg wat lang in vergelijking met wat er toen nog moest komen. Het laatste deel had van mij wat langer gemogen in verhouding met het begin maar goed dat deed verder niets af van het verhaal. Laat ik het zo zeggen het onderwerp van het laatste stuk daar had ik meer mee en had wat mij betreft dus verder uitgewerkt mogen worden.

Bij het lezen van de inhoud en de eerste paar hoofdstukken moest ik aan de vijftig-tinten boeken denken en baalde ik een beetje want als ik iets de meest over-gehypte en slechte boeken vind van de afgelopen jaren zijn dat ze wel en ik was bang dat dit ook zoiets zou zijn. Ik kon ook al totaal geen sympathie voor de hoofdpersonages vinden en  op zich is het wel prettig om dit wel  te hebben omdat je dan bepaalde keuzes of gedrag beter een plaats kan geven. Ondanks ik er niets mee had begreep ik wel de keuzes die ze maakten al vond ik ze een beetje naïef toen ze de gevolgen voor hun kiezen kregen. Uiteraard wil ik geen spoilers weg gaan geven maar het boek heeft mij weten te verrassen. Het vijftig-tinten idee van het begin was na een derde van het verhaal weg omdat het verhaal een heel andere richting op ging. En dat was een zeer prettige gewaarwording! Een mooi emotioneel einde maakt het helemaal af.

Kortom een debuut die mij liet verrassen. Een verhaal wat heel anders bleek te zijn dan ik had gedacht op een positieve manier.

 

 

De foto van de cover komt van de site van de uitgeverij.

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

