“Het touwtje uit de brievenbus& Katoren revisited”Jan Terlouw

touwtje 9789047709374/2016

Jan Terlouw, uitgeverij Lemniscaat

Inhoud/achterflap: Met zijn oprechte en emotionele pleidooi in De Wereld Draait Door wist Jan Terlouw miljoenen mensen in hun hart te raken. Zijn oproep tot een leefbare wereld, waarin wij zorgen voor de aarde en vertrouwen hebben in elkaar, heeft veel in de samenleving losgemaakt. Kennelijk heeft hij iets onder woorden gebracht waar velen van ons naar verlangen.  Als politicus, wetenschapper en auteur heeft Jan Terlouw zich altijd ingezet voor een betere wereld. Zijn beroemde boek, Koning van Katoren is actueler dan ooit. In dit boekje verteld Jan Terlouw over de zeven grote uitdagingen waar wij voor staan om de toekomst te waarborgen, voorafgegaan door de integrale tekst van zijn pleidooi.

Ik had net die uitzending gemist maar zag aan het einde van de avond het pleidooi op sociale media voorbij komen. Mijn dochter kreeg het de volgende dag op school te zien en al snel was duidelijk dat mensen geraakt waren door het verhaal van Jan Terlouw. Dit verhaal is nu terug te lezen in dit boekje. Terwijl ik het lees hoor ik hem het verhaal voorlezen in mijn hoofd. Daarna wordt er verteld over het verhaal van Stach in Koning van Katoren. Dit verscheen in 1971 en is nog steeds actueel en populair. Ook voor mij één van mijn favoriete jeugdboeken en ook mijn dochter (13) heeft het met plezier gelezen. Het mooie is dat de schrijver verteld hoe hij aan de opdrachten van Stach kwam, het hele politieke gebeuren en de terugkoppeling naar de echte wereld was mij toen als jonge lezer totaal ontgaan. Ook wordt een link gelegd naar zeven uitdagingen van de dag van nu. Toch mooi hoe een verhaal wat zo’n 45 jaar terug is geschreven nog steeds up-to-date is!

Voor een ieder die het mooie pleidooi nog eens terug wil lezen en voor iedere Koning van Katoren fan, maar zeker ook voor iedereen die politiek en met de toekomst begaan is zeker de moeite waard te lezen.

 

De foto van de cover komt van de site van de uitgeverij en wijkt af van het exemplaar die ik in mijn handen kreeg. Met dank aan uitgeverij Lemniscaat voor het recensie exemplaar

 

 

1 Comment

Geef een reactie

