Tien boeken die er in 2016 voor mij boven uit staken!

Het is weer het einde van het jaar en de lijstjes vliegen je weer om de oren. Dit jaar vond ik het best moeilijk om een “boeken top tien” te maken. Ik las heel veel titels uit de meest uiteenlopende genres. Dit maakt het nog moeilijker. Inderdaad appels en peren vergelijken en meer van dat soort clichés. Dus gekozen uit mijn fysieke boeken die in 2016 moesten zijn verschenen.

20161226_131453

Maar goed ik heb uiteindelijk een plank met 25 titels over gehouden en daarna er tien uit gepikt. Boeken die mij konden boeien, voor mij een blije verrassing waren en boeken die ik zeer zeker zou willen aanraden !

20161230_101254 9789025448738

Bert Wagendorp: een zaterdagmiddag,Uitgeverij Atlas Contact.

Een mooie novelle waarin de dochter van de schoolmeester aan haar zoon verteld wat er is gebeurd: hoe een Engelse bom haar broertje doodde en de grote droom van haar vader, zijn opa. Met illustraties van Ien van Laanen.

20161230_101421 9789047707806

Jo Empson (tekst en illustraties): Fijn Konijn ,vertaling Jesse Goossens, uitgeverij Lemniscaat.

Ik las ook een stapel prentenboeken. Waarbij er vele juweeltjes zaten. Sommige prentenboeken zijn voor volwassenen ook zeker de moeite waard. Vooral in dit genre vond ik het moeizaam kiezen. Het verhaal gaat over verlies, dood maar vooral herinneringen een plekje geven en door de mooie illustraties en kleurgebruik toch een van de mooiste die ik dit jaar heb gelezen.

20161230_101318 9789463080361

Peter Dewillis: De boeken van Terra Fabula, uitgeverij Zilverbron

Dat deze fantasy titel nog niet in de landelijke boeken top tien staat genoteerd is iets wat eigenlijk vreemd is. Vooral fans van Harry Potter en FBAWTFT zouden dit boek zeker waarderen. Eigenlijk is het jammer dat FBAWTFT zo hoog genoteerd staat en deze titel niet. Twee kinderen krijgen het bericht dat ze hun ouders nooit meer zullen zien en gaan op pad met twee excentrieke dames die familie blijken te zijn. Ze blijken erfgenamen van een magische koninkrijk en moeten dit redden van de ondergang. Kortom een  mooie basis voor een verhaal vol magie, vreemde wezens en ik kijk uit naar deel twee ( en hopelijk ooit de film! ).

20161230_101303 9789025446963

Mark Haddon:De pier stort in , vertaling Harry Pallemans, uitgeverij Atlas Contact.

Heerlijke verhalenbundel met negen korte verhalen met een heerlijk zwart randje humor. Een schrijver waar ik zeker nog meer van wil gaan lezen.

20161230_101352 9789045031156

Babs van den Bergh: Wat kan mij gebeuren? ,uitgeverij Atlas Contact.

Babs van den Bergh was de partner van René Gude. René krijgt de diagnose botkanker en zal zeven jaar later sterven. In deze periode houden ze contact met hun vrienden en familie via mailberichten en deze verslaggeving is de basis van dit ontroerende persoonlijke verhaal.

20161230_101324 9789463080521

J. Sharpe: Eden , uitgeverij Zilverspoor

Over engelen die eigenlijk gewoon heel gemeen zijn, over een wereld die vergaat, over Anna die moet zien te overleven. Het is horrror, het is fantasy, het is spannend het is psychologisch kortom een boek wat ik niet zomaar kan vergelijken met een ander verhaal of genre. Een boek wat ik in één ruk heb uitgelezen en van harte kan aanbevelen!

20161230_101346 9789492221599

Johan Steenhoek: Heleen,  Futuro uitgevers

Het verhaal van Heleen is ook op waarheid gebaseerd en gaat over een man die minder wil gaan werken om meer bij zijn vrouw te kunnen zijn. De reden echter waarom hij dit noodgedwongen moet doen ( haar ziekte) is van andere aard en zeer confronterend. Er zijn veel van dit soort boeken uitgebracht maar deze vond ik onderscheidend omdat het vanuit de ogen van de partner en niet van de patiënt is geschreven en ook zeer persoonlijk is. Zijn rouwproces, terwijl zijn vrouw er nog is, het door moeten gaan met leven terwijl het stil staat. Het is allemaal heel mooi verwoord en op papier gezet.

20161230_101339 9789020608410

Sarah Crossan: Een, vertaling Sabine Mutsaers, uitgeverij Pepperbooks

Een mooie cover, een mooi boek. Geschreven in de ‘vrije versvorm’ waardoor het zeer snel leest. Knap is dat de schrijfster in deze korte zinnen zoveel weet te vertellen. Een verhaal over een Siamese tweeling van bijna zeventien jaar oud waarvan het leven drastisch veranderen zal als ze in plaats van thuis les nu naar school moeten gaan. Vooroordelen, pesten en een hartverscheurende beslissing. Mooie en ontroerend.

20161230_101311 9789048831586

Sander Donkers,: Hay, uitgeverij Lebowski

Hay, biografie van de grootste rockster van Nederland, mocht niet in mijn boekenkast ontbreken. Toen ik las dat het boek uit zou komen heb ik het meteen die week in de boekhandel opgehaald en alles aan de kant om het te gaan lezen. Sander Donkers heeft een prettige vertelstijl en het verhaal was een stuk jeugdsentiment en tja.. ik was nu eenmaal een Earring-liefhebber en dan kan je niets anders dan het boek verslinden.

20161230_101330 9789022577356

Felix Weber: Tot stof,  uitgeverij Boekerij

Een literaire thriller, maar dan wel een echte en niet zo’n eenvoudige thriller zoals Nicci French of zoals een aantal Nederlandse schrijvers. Een mooi verhaal met een goede opbouw, veel spanning en emotie en verrassend einde. De schrijver heeft veel research gedaan en dat is terug te vinden in het verhaal. Op waarheid gebaseerd en daardoor een extra laag kippenvel bij het lezen. Over een verzetsstrijder die na de Tweede Wereldoorlog een teruggetrokken en verbitterd bestaan leidt, beschuldigd van collaboratie en achtervolgd door herinneringen aan de dood van zijn geliefde. Dan wordt hij in 1949 benadert door een boer om de verdachte omstandigheden van de dood van zijn gehandicapte zoon, die woonde in een internaat voor geestelijk en lichamelijke gehandicapte kinderen, te onderzoeken.

photo-collage-maker_b576y4

Ik wens jullie alle goeds voor 2017! Met veel boeken en leestijd!

Wat was voor jou een aanrader uit 2016 die ik zeker nog zou moeten gaan lezen ???

 

 

1 Comment

  1. Pingback: Overzicht berichten | conniesboekkies

Geef een reactie

