“Fulia, scherven van het Verbond” Joost Uitdehaag

fullia9789492337023/2015

Joost Uitdehaag, uitgeverij Nimisa

Joost Uitdehaag (1971) is gefascineerd door de idealen en mystiek van de middeleeuwen. Hier haalt hij ook zijn inspiratie uit om verhalen te schrijven. Korte verhalen in het fantasy genre voor wedstrijden en tijdschriften. Fulia is en episch verhaal die zich afspeelt in een middeleeuwse wereld en is zijn debuutroman.

Inhoud/achterflap: Het Verbond dat alle  Landen samenbindt, is uiteengevallen. Hordes mirrax dwalen moordend door het Orwold en hebben talloze nederzettingen en burchten vernietigd. In de uithoeken van de Landen wacht een grote stroom ontheemden gelaten op de ondergang. Ook Annys, de gravin van Gander, vlucht. Zij wordt samen met haar pasgeboren dochter Fulia opgenomen in het dorp Sayleche en leidt daar jarenlang een onopvallend bestaan. Fulia weet weinig van de geschiedenis van haar moeder. Dat verandert wanneer ze een ridder ontmoetd die haar de legende vertelt van een vergeten lid van het Verbond, het verborgen Fort Agianna. Wanneer Fulia het dorp moet verlaten, begeleidt de ridder haar naar het klooster van Nivantes. Daar wordt duidelijke wat vooraf ging ana het ineenstorten van de Landen en welke rol haar moeder daarin speelde. tegen de wil van haar omgeving in, begint Fulia aan een gevaarlijke tocht om het Verbond te herstellen.

Fulia, scherven van het Verbond is het eerste deel van een tweeluik en verscheen in 2015. Dit jaar verscheen het tweede deel en kreeg ik de vraag of ik het wilde recenseren. De schrijver stuurde mij ook het eerste deel toe zodat ik de luxe had dit tweeluik achter elkaar te lezen en ik niet lang hoefde te wachten op de afloop van het verhaal.

De cover heeft een middeleeuwse uitstraling en is van de hand van Sander van Zijl. Deze wilde ik toch even noemen omdat het voor mij gelijk  een sfeer weergaf waardoor ik het verhaal wilde lezen. Als eerste vind je een landkaart van de Landen van Orwold om vervolgens te starten met het verhaal. Zelf ben ik iemand die een boek eerst doorneemt voor ik ga lezen en zo zag ik achterin een korte geschiedenisbeschrijving van de tijdperken in het verhaal en een Lexicon van de begrippen en namen uit het verhaal. Handig om te weten omdat je al snel geconfronteerd wordt met deze vreemde benamingen en je door de vele informatie niet snel uit het verhaal alle betekenissen zult halen. Zelf ben ik niet zo’n voorstander van het raadplegen van lijstjes en probeer ik het al lezend te ontcijferen maar het is altijd prettig dat je er op terug kan vallen. Wat ik zeker een paar keer gedaan heb.

Het verhaal gaat van start  als Fulia een aanvaring heeft met twee jongens uit het dorp en zij de ridder ontmoet die haar later op haar reis zal begeleiden. Het verhaal moest even op gang komen maar als je een beetje aan de personages went zit je al snel in het verhaal en waan je je in de middeleeuwse sferen die de cover beloofd had. De schrijver  heeft een zeer beeldvormende vertelwijze en geeft veel informatie over de omgeving, personages en gebeurtenissen. Fulia is een meisje dat gaandeweg in het verhaal groeit tot een vrouw met leiderscapaciteiten maar zeker haar gevoelens en onzekerheden niet verbloemt.
Het was een prettige leeservaring om met haar mee te mogen rijden op haar gevaarlijke tocht en ik was een beetje mopperig over het einde van dit deel, het heeft een gigantische cliffhanger maar zoals gezegd is het een tweeluik en kon ik snel doorlezen in het tweede deel….

Mijn recensie van deel twee volgt spoedig op mijn blog.

De afbeelding van de cover komt van de site van Joost Uitdehaag

 

Geef een reactie

