“Gevangen wind”Janine van der Hulst-Veerman

gevangen-wind 9789082780313/2016

Janine van der Hulst-Veerman, uitgeverij Lieve Hart

Janine van der Hulst-Veerman  debuteerde eind 2013 met de historische roman “Lieve Hart!”. Ze verdiepte zich in het leven van vissers en venters aan het begin van de 20e eeuw. “Gevangen wind” is het vervolg op dit verhaal.

Deze editie bevat beide verhalen aangevuld met het nawoord “Kaas”, een zeer beknopte verklarende woordenlijst en een bronvermelding. Zo kreeg zij bijvoorbeeld toegang tot de familiearchieven en –verhalen van kaasgroothandel Visser Kaas.  Deze grondige research is de basis van deze historische roman die naast de feiten aangevuld zijn met fictie.

Het is prettig dat beide verhalen in deze bundel zitten. Beiden beslaan zij zo’n honderd pagina’s per verhaal en daar je eerst het eerste deel wel gelezen moet hebben een goed besluit van de uitgever om het zo aan te pakken.Zonder het verhaal “Lieve Hart!” ( een uitdrukking meestal als uitroep van verbazing en niet zoals ik dacht bij het zien van de titel de naam van een persoon) mis je teveel informatie om “Gevangen wind “ te kunnen volgen.

In het eerste deel maken we kennis met Marrie en het gezin waarin ze opgroeit. Ze woont in het vissersdorp Huizen en ze kennen grote armoede. Ze wordt verliefd op Lammert, een vissersknecht. Ondanks bedenkingen van haar moeder, iets wat in die tijd toch zwaar woog, gaat ze zich verloven met Lammert voordat hij vertrekt naar zee..

In het tweede deel verlaat Marrie het dorp Huizen om elders een bestaan op te bouwen met man en kind. Ze komt terecht in een ander dorp waar het net als in Huizen “ons kent ons “ is en ze zeer moet wennen aan de andere omgeving, gewoonten, gebruiken en stugge mensen.

Hoewel het verhaal mij aantrok deed de cover dit niet. Het doet mij erg denken aan andere historische romans qua vormgeving van een grote uitgeverij en ik vind het vrij somber qua kleur en wat oubollig overkomen. Wat ik wel weer mooi in de illustratie vind isdat de varende schepen heel subtiel zijn verwerkt: de ene keer vallen ze wel op  en de andere keer gaan ze op in de afbeelding.

De schrijfwijze is in eerste instantie wel prettig al kan je af en toe wel blijven hangen op een bepaalde uitdrukking of woordkeuze. Er is wel een verklarende woordenlijst maar die is vrij beknopt en van sommige woorden had ik verwacht die daar terug te vinden maar stonden ze er niet en van andere was ik verbaasd dat ze er wel op stonden. Maar als je doorleest snap je de betekenis wel door het verhaal. Persoonlijk maak ik daarom niet of nauwelijks gebruik van zo’n woordenlijst maar ik kan mij voorstellen dat een ander het verhaal daardoor beter zal begrijpen. Prettig is ook dat het een chronologische vertelling is met boven de hoofdstukken de periode waarin het zich afspeelt. De details kloppen, de verhoudingen tussen de personages worden goed weergegeven en het geeft een mooi tijdsbeeld weer.

De schrijfster heeft veel research gedaan en een goed beeld van het leven in die periode weten te schetsen. De omgangsvormen van toen, de waarde en normen en de manier van leven komen levensecht over. Naast het persoonlijke leven van Marrie en Lammert kom je ook meer  over de visserij, kaasmakerij en het uitventen te weten.

Het verhaal wordt grotendeels vanuit het perspectief van Marrie verteld en ook al denk je aan het begin dat het een naïef meisje is komt dat meer door het juk van de omgeving waaronder ze vandaan wil kruipen en groeit ze op als een vrouw die weet wat ze wil. Ze had een zwaar leven maar doet alles om daar het beste van te maken. Ondanks dat er nogal wat gebeurd in het leven van Marrie vind ik het verhaal een beetje doorkabbelen en kon het mij niet zo raken. Het stukje drama kwam niet bij mij binnen.

Hoewel ik zelf wel van historische romans houd had ik persoonlijk dus niet veel met dit verhaal. Dit komt denk door het taalgebruik in het boek. De schrijfster heeft er voor gekozen om voor mij streektaal te gebruiken wat het verhaal wel ten goede komt omdat het in die streek en die tijd afspeelt maar hierdoor las het verhaal voor mij niet prettig weg.

Voor een ieder die een historische streekroman kan waarderen is dit boek zeker de moeite waard.

 

2 Comments

  1. Pingback: Overzicht recensies | conniesboekkies

Geef een reactie

