Boekpresentatie en recensie”Tot stof” Felix Weber

tot-stof

Op een vrijdag liep ik de boekhandel binnen en mijn oog viel op de titel “ tot stof” van Felix Weber. Op de achterzijde een quote van Peter Blanken van boekhandel Van der Meer te Noordwijk waar ik mij op dat moment bevond. Niet alleen de mooie cover en het onderwerp maar ook deze quote trok mij over de streep het boek mee naar huis te nemen. Het werd een korte nacht want ik las het boek in één ruk uit. Tijdens mijn aanschaf vernam ik dat de schrijver dat weekend voor de boekpresentatie naar de boekhandel kwam dus daar ging ik naar toe. Ik was wel nieuwsgierig wie er achter het pseudoniem Felix Weber zat.

Bij aanvang van de presentatie hield Peter Blanken een korte inleiding waarna de uitgever het eerste exemplaar aan de schrijver gaf. Al snel viel zijn naam en bleek de auteur Gauke Andriesse te zijn. Een thrillerschrijver met vijf thrillers op zijn naam en waarvan “de handen van Kalman Teller“(waar hij de Gouden Strop 2011 mee won) hier gewoon op de boekenplank staat.  Ik had na het lezen van “tot stof” wel wat schrijvers de revue laten passeren maar had deze puzzel nog niet opgelost.

Inhoud van het boek:   Verzetstrijder Siem Coburg leidt na de Tweede Wereldoorlog een verbitterd, teruggetrokken bestaanop een afgelegen woonboot. Beschuldigd van collaboratie en achtervolgd door herinneringen aan de dood van zijn geliefde Rosa heeft hij zich van de wereld afgekeerd. In 1949 wordt hij benaderd door een boer die hem tijdens de oorlog heeft gered. Coburg staat bij hem in het krijt en gaat op onderzoek uit: de gehandicapte kleinzoon van de boer is onder verdachte omstandigheden om het leven gekomen in een internaat voor geestelijken lichamelijk gehandicapte kinderen. Coburg reist af naar Limburg en komt in een wereld waarin iedereen zwijgt. Tijdens zijn onderzoek ontdekt hij dat in het internaat het ene na het andere kind een onnatuurlijke dood sterft.

Tot stof” gaat over het leven na het einde van de Tweede Wereldoorlog, de zwakzinnigenzorg in deze periode, de katholieke kerk en hun invloed, kortom een verhaal met veel thematiek en diepgang.

gauke-andriesse

Gauke Andriesse, of moet ik zeggen Felix Weber (gekozen omdat zijn grootvader de naam Weber droeg), vertelde met behulp van een powerpoint over het ontstaan van zijn boek. De research die hij had gedaan, de waargebeurde verhalen waar hij in gedoken was, en hoe hij dat in een geheel had gestopt. Hoe hij probeerde de stukken “die de lezer toch overslaat’heeft getracht te vermijden en hoe een hekel hij heeft aan thrillers met een voorgekauwd einde wat hij dus ook wilde voorkomen. En ik moet zeggen dat is hem goed gelukt. Ik heb geen één stuk geskipt en het einde van het verhaal gaf stof tot nadenken.