“het compostcirculatieplan”Anton Valens

Anton Valens (1964) volgde een schildersopleiding aan de Rietveld Academie en aan de Rijksacademie. Hij debuteerde met “meester in de hygiëne”, een roman over oude mensen en hun hulpje van de Thuiszorg. Deze titel werd bekroond met de Marten Toonder/Geertjan Lubberhuizenprijs voor Literaire Prozadebuten 2005 en de Lucy B&C.W. van der Hoogtprijs 2006.  In 2008 verscheen “Dweiloorlog, verhalen over oude mensen” en een reisverhaal. Later nog een novelle en een grote roman “het boek Ort”genomineerd voor de ako Literatuurprijs 2013.

Inhoud/achterflap:  De‘literaire butler’van Peter Vervest, Jens de Jong is dood. Terwijl Peter twee kuub aarde in Jens’volkstuin verplaatst, 568 bollen plant, beschoeiingen aanlegt en de eeuwige strijd met de woelrat strijdt, herinnnert hij zich hoe Jens schrapte en snoeide in de teksten van Peter. In acht seizoenen vergroeiden zij met elkaar, tot een ongeneeslijke ziekte Peters ideale lezer velde.

Peter erft de volktuin van Jens en terwijl hij daar aan het werk is komen de herinneringen naar boven over hun ontmoetingen, hoe ze het contact onderhielden en er een vriendschap ontstond.Vanuit het perpectief van Peter krijg je een chronologisch verhaal waarbij hij de kleinste details worden weergegeven.  Vooral in het begin moest ik even inkomen met name voordat de schrijver aan zijn herinneringen toe gaat geven. De geschiedenis van de mannen vond ik dan ook prettiger lezen dan het hedendaagse waarbij Peter in de grond staat te rommelen. Sommige stukken vond ik gewoonweg langdradig worden terwijl een ander stuk (waarbij Peter besluit er een einde aan te maken wat behoorlijk mislukt) juist met een vleugje humor ( al weet ik niet of de schrijver die intentie had) weer zeer vlot lezen.

Eenmaal op gang werd ik wel gepakt door het verhaal en raakte in gewend aan de vertelstijl van de schrijver. Al was het voor mij er wel een met ups&downs. Een boek wat mij een beetje met gemengde gevoelens liet zitten maar toch nieuwsgierig maakte naar zijn andere werk.  Ik vroeg me ook af hoe ik zijn debuut ooit gemist had. Deze heb ik dan ook meteen aangeschaft net als ‘dweiloorlog”, twee aanraders waarbij bij mij de stukjes herkenbaarheid in de proza wel mee speelt. Persoonlijk had ik dan ook meer met die twee boeken dan met “het compostcirculatieplan”, al kan ik dat ook zeker waarderen.

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie exemplaar. De afbeelding van de cover is van de site van de uitgeverij.