“Zwemmen met Caligula” Frans van Duijn: Boekpresentatie en recensie

sentIMG_20160827_133800

Frans van Duijn,  isbn  9789089548856/2016,  uitgeverij Elikser

Afgelopen zaterdag viel ik met mijn neus in een boekpresentatie bij de plaatselijke boekhandel. Ik ging er namelijk heen om een boek te bestellen ( ja, die had ik echt nodig…) en zag op de toonbank een nieuw jeugdboek van Frans van Duijn.Ik denk “leuk cadeautje”, reken af en zag in mijn ooghoek  dat er een boekpresentatie was begonnen en wel van dit boek. Na twee sprekers, waaronder de uitgever, die vertelde dat er een ‘horror- scene’ uit het boek was gesneden, kreeg Frans het woord. ( Horror ? Er uit gesneden? Nieuwsgierig! )

De schrijver beklom het podium, vertelde over zijn inspiratie voor zijn boek, dat hij een aantal thrillers op zijn naam had staan maar nog niet voor horror had gekozen ( ga nu duimen dat hij dat een keer gaat doen … ) en las het eerste hoofdstuk voor uit zijn boek. Verder wilde hij het boek opdragen aan de beruchte zwemlerares van Noordwijk, waar menig Noordwijker herinneringen aan heeft, maar die helaas niet meer onder ons is dus kwam zijn nichtje het podium op om het eerste exemplaar in ontvangst te mogen nemen.

Het boek heet  “Zwemmen met Caligula”, en gaat uiteraard over de zwemsport.

Inhoud/achterflap: Evi Dautz, 13 jaar, en hoewel ze geen groot zwemtalent is weet ze door haar enorme inzet en haar liefde voor het water bijna de top te halen, maar bijna is voor haar niet goed genoeg. Vriendin Ipek noemt haar “zwemzot”, omdat Evi heel ver gaat om een scherpere tijd op de tweehonderd meter vlinderslag neer te zetten, een zwemonderdeel waarbij zwemmers vreselijk moeten afzien. Op weg naar de top wordt Evi steeds harder voor zichzelf, maar ook voor anderen. Haar obsessie om te winnen brengt zelfs andermans leven in gevaar, en ook de liefde krijgt weinig kans. Als de wrede Romeinse keizer Caligula haar pad kruist, neemt Evi’s leven een beslissende wending.

Nieuwsgierig naar de gemiste horror-scene ( en waar in het verhaal die zou kunnen hebben gezeten) vloog ik door het boek heen. 144 pagina’s, korte hoofdstukken voorzien van titel verteld ons het verhaal van Evi. Vooral voor de mensen hier uit de streek is het stukje herkening leuk als de schrijver plaatsen en namen aanhaalt die hier in Noordwijk zijn. Maar als niet Noordwijker is het ook allemaal prima te volgen.

Naast de gewone puber-stress zoals puistjes en de eerste zoen is bij Evi vooral het winnen, en er alles voor over moeten hebben iets wat op de eerste plaats staat. Haar obsessie valt bijna van de pagina’s af.

Even google raadplegen blijkt dat ook nu de schrijver behoorlijk wat research heeft gedaan onder andere naar de Romeinse keizer Caligula. Door het laatste zinnetje op de achterflap was ik er bij het lezen al snel achter waar de horror-scene had kunnen staan. Ik had liever niet geweten dat ie weg was gesneden. Juist door de tekst van de achterflap en die wetenschap vind ik dat dat wrede  niet waar gemaakt wordt in het verhaal.Als je echter niet op de hoogte bent van dit feit ( nu dus wel mijn excuses maar als horror-liefhebber kon ik het niet nalaten te vermelden) , is het totaal geen gemis.Het verhaal loopt goed en de manier waarop Caligula zijn plek heeft in het verhaal klopt prima en maakt de scene niet minder spannend…

Frans van Duijn is een echte verteller en het verwerken van de geschiedenis in zijn boeken maakt geschiedenis levend en geeft het verhaal een extra laagje.