“Black Eyed Susans”Julia Heaberlin

black eyed susans  9789400507159/2016

Julia Heaberlin werkte als journalist voor de Fort Worth Star-TelegramThe Detroit News en The Dallas Morning News, en was onder meer verantwoordelijk voor een reeks artikelen over de verbijsterende en tragische moord op een aantal willekeurig gekozen meisjes en vrouwen die in de woestijn van Mexico waren begraven. Een andere reeks betrof vrouwen die het slachtoffer waren van huiselijk geweld. Een goede inspiratiebron voor dit boek ?

Black Eyed Susans gaat over Tessa Cartwright. Op haar zestiende werd ze door een seriemoordenaar voor dood achtergelaten op een akker in Texas, samen met de lichamen van dire andere slachtoffers. Ze was de enige overlevende, met slechts vage herinneringen aan wat haar was overkomen. Vanaf die dag stond zij bekend als ‘Black-Eyed Susan’, een bijnaam die verwees naar de bloemen de groeiden op de vindplaats van de meisjes.Door de verklaring van Tessa kreeg de dader de doodstraf.  Bijna twintig jaar later ontdekt Tessa bij haar huis een veld vers geplante, bloeiende Black-Eyed Susans. Ze gelooft dat het een teken is van de moordenaar, die nog vrij rondloopt. Bang geworden dat er nu een onschuldige vastzit, besluit ze de verdediging te helpen. Flarden van herinneringen en vrees voor de veiligheid van haar dochter plagen haar tijdens deze periode. Niemand weet dat het angstige meisje dat Tessa was, een muur van geheimen om zich heeft opgebouwd.

Black Eyed Susans is een literaire thriller waar voor mij het thrilleraspect af en toe wat naar de achtergrond weg zakt. Maar dat is voor het verhaal zeker niet vervelend. Het mag dan wel niet ‘ik-zit-op-het-randje-van-mijn –stoel-spannend’zijn,  het verhaal zit goed in elkaar en heeft zekere spannende stukken en verrassende stukken. Door middel van tijdsprongen komen we er langzaam achter wat Tessa heeft beleefd en wat er allemaal gebeurd is. Dit gebeurd door herinneringen van Tessa maar ook door tijdsprongen waar bij Tessie het woord heeft. Tessie is de jonge Tessa die in therapie gaat vlak nadat ze gevonden is na de misdaad.

Er zijn dus twee tijdslijnen. Eén waarbij Tessie in therapie is en waar toegewerkt wordt naar haar getuigenis om de dader in de gevangenis te krijgen en één waarbij Tessa er naar toewerkt te getuigen om degene die op de doodstraf zit te wachten voor deze misdaad weer vrij te krijgen. Waarbij in het laatste geval de nadruk ligt op wat er nu echt is gebeurd en wie het heeft gedaan. Ik vond dit een verrassende manier om het verhaal op papier te krijgen en de daadwerkelijke uitkomst vond ik ook redelijk verrassend. Als lezer belandt jezelf ook af en toe op het verkeerde been en dat vind ik altijd prettig. Ik laat mij graag verrassen door een wending in het verhaal. Wat ik wel jammer vond was dat ik sommige stukken wat over-the-top vond wat weer meer vragen met zich meebracht bij mij die niet relevant waren voor het verloop van het verhaal maar ik dan toch wel een antwoord voor wil hebben.  Gelukkig nam dit niet mijn leesplezier af en heb ik het verhaal in één ruk uitgelezen.

Het verhaal heeft goede opbouw, een voor mij originele vertelwijze en het leest gewoon zeer prettig weg.

 

De afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij

 

 

Geef een reactie

