“Tweedehands vleugels “Vanessa Gerrits

 

 

tweedehands vleugels 9789462661783/2016

Vanessa Gerrit,   uitgeverij Dutch Venture Publishing

Tweedehands vleugels is het eerste deel van de Vleugels Trilogie, een romantische Young Adult Fantasy-avontuur dat zich afspeelt in een steampunkversie van Antwerpen. Aldus de site van de schrijfster. Deel 1 verscheen in 2013  en een jaar later verscheen deel 2. De herziene versie van deel 1 verscheen dit voorjaar bij Dutch Venture Publishing. Het van oorsprong Vlaamse verhaal zou in de herziene uitgave leesbaarder gemaakt zijn voor de Nederlandse markt.

Inhoud: Max heeft nieuwe vleugels nodig. En als Kraai, een wezen dat deels mens, deels monster en deels machine is, kan hij dat alleen maar regelen door ze te stelen van een ander gevleugeld wezen. Een beschermengel bijvoorbeeld, zoals Lucy.Lucy verliest alles met haar vleugels: haar vrijheid, haar carrière en mogelijk zelfs de ziel van haar Bestemmeling. Maar één veer blijkt genoeg om haar leven terug in handen te krijgen…

Het verhaal speelt zich af op Nieuw-Anvers, een fictief eiland waar Engelen en Kraaien over het luchtruim heersen. Uiteraard zijn de Kraaien zwart ( de slechterikken) en de Engelen wit (braaf en lief). Max is dus een Kraai met een weerwolvenhart en heeft nieuwe vleugels nodig die hij steelt van beschermengel Anna-Lucia, in het verhaal Lucy genoemd. Als Lucy na de overval hersteld doet ze er alles aan haar vleugels terug te krijgen. Door een enkele veer weet ze haar vleugels en dus Max te vinden. Er is een wonderlijke klik tussen deze twee wat eigenlijk niemand mag weten.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Max en vanuit die van Anna-Lucia, boven de hoofdstukken staat wie er aan het woord is. Anna-Lucia is naar mijn idee helaas wat vaker aan het woord. De andere karakters worden niet zo goed beschreven of uitgediept. Nu is dat niet altijd relevant voor het verhaal maar omdat het een trilogie is zou daar wel ruimte voor zijn.

Het begin vind ik sterk, er is gelijk de overval en de diefstal van de vleugels. Ook vond ik het eiland waarop het zich plaats zou vinden mooi verzonnen al had ik in tijdens het lezen niet echt een steampunk achtergrond in mijn achterhoofd , zoals ik later las op de site,maar dat was verder niet storend. Het idee dat de engelen bij elkaar wonen in een thuisbasis vond ik ook leuk gevonden. Ook de bijbelse namen van de engelen passen goed in het plaatje wat je vormt van deze wezens. Kortom genoeg orginele elementen in de basis maar het verloop was wat minder origineel.

Na het pakkende begin vond ik persoonlijk  het verhaal daarna minder boeiend, minder spannend. Het werd een liefdesverhaal en al hoewel het een fantasy achtergrond was kwam dat niet meer uit de verf. Uiteraard een open einde want er zijn nog twee delen maar op zich vond ik het redelijk voorspelbaar dus hoop ik dat de schrijfster het in het volgende deel de voorspelbaarheid beter weet te omzeilen.

Het geheel leest vlot weg, de hoofdstukken kort en de digitale versie die ik las had een fijne leesletter. De afbeelding op de cover vond ik goed bij het verhaal passen. Maar het was niet echt mijn soort boek. Als je echter graag weg wilt weg zwijmelen bij een romantisch liefdesverhaal dan kan je dit zeker gaan lezen.

 

 

Met dank aan DVP uitgeverij voor het recensie exemplaar. De afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij.

Geef een reactie

