“Nachtval”Bas Kock

Voorkant Nachtval klein-500x5009789491300493/2016

Bas Kock , uitgeverij Celtica-publishing. Illustratie cover en landkaart door Ronald Helmstrijd.

Achterflap:Nachtval verteld het verhaal van Bortak de zwaardvechter, Jalt de bakkerszoon, Faya de dienstmeid en al die anderen die lijden onder het hemelse onheil dat het Emperium bedreigt. Zijn de kleurrijke karakters slechts figuranten in het duistere spel van het lot, of spelen ze een belangrijkere rol ? Een maatschappijkritische roman , vol verwijzingen naar de literatuur , religie en geschiedenis. 

Ik vind het wel prettig als er weinig wordt verteld over de inhoud van een boek op de achterzijde. Ik had dan eigenlijk geen idee waar ik aan zou beginnen toen het 522 pagina dikke boek voor mijn neus lag. Een mooie cover die je naar de Middeleeuwen doet verlangen in duistere kleuren. Vooraan zit een zwart/wit kaart maar waarbij de details niet echt tot zijn recht komen. De losse landkaart in kleur doet dit wel. Nu ben ik niet iemand die gaat lezen met een landkaart ernaast en ik ben ook niet iemand die naar verklarende woordenlijsten gaat staren. Aan het einde van het boek is er een uitgebreide appendix met uitleg over het Godenrijk, Kalender, Valuta, Tijdlijn en woordenlijst. Maar zoals gezegd is dat niet iets waar ik naar toe grijp maar wat voor sommige lezers wel erg prettig kan zijn. In het boek komt niet alleen een heel nieuwe wereld langs maar ook talrijke personages, plaatsen en gebieden.

Wat verder opvalt is dat de verschillende verhaallijnen zich ook in verschillende tijdlijnen plaatsvinden. Je gaat terug in de tijd dan loop je weer voor op personages uit het verhaal. Hierdoor krijg je soms net even meer informatie over bepaalde samenzweringen en situaties wat het lezen net even spannender maakt. Boven de stukken tekst staat duidelijk vermeld welke situatie en vooral in welke tijdsperiode het zich afspeelt zodat je niet de draad kwijt raakt en het verhaal goed kan volgen.

Zelf moest ik even inkomen toen ik begon aan het verhaal. Ik ben niet zo van de veldslagen en als ze er al zijn moeten ze niet te lang duren. Gelukkig werd ik op mijn wenken bediend want de personages zijn belangrijker en worden stuk voor stuk goed geïntroduceerd en uitgediept. Vooral de passages aan het hof, de pit genaamd, vond ik aangenaam om te lezen. Goed oog voor details, goede spanningsopbouw en heerlijk hoe of al die complotten worden gesmeed en je soms een beeld van iemand vormt wat dan later toch anders uitpakt.

Na eenmaal in het verhaal te zitten, kennis gemaakt te hebben met de meeste personages begon het verhaal voor mij te leven en vorm te krijgen en liet ik mij meevoeren door de prettige vertelwijze van de schrijver. Hoewel ik in het begin wat opzag tegen deze dikke pil moet ik nu achteraf zeggen dat dat niet nodig is geweest.  Nachtval is het eerste deel van een trilogie en dat merk je wel tegen het einde van het verhaal. Je zit er echt middenin en het open einde laat je achter met een aantal vragen die naar alle waarschijnlijkheid in het tweede deel wel een antwoord zullen krijgen.

Voor liefhebbers van nieuwe werelden en fantasy met een vleugje mystiek is dit boek een ware aanvulling en dan ook nog eens van Nederlandse bodem wat willen we nog meer !

 

De afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij

 

 

 

 

Geef een reactie

