Harry Potter Hightea bij Boekhandel van der Meer te Noordwijk én recensie van Femke

én potter3 Dit weekend verscheen Harry Potter and the cursed child en niet alleen in Engeland maar ook in ons landje blijkt dat niet zomaar een nieuw boek in de winkel maar werd er bij menig boekhandel op eigen manier invulling aan de release gegeven. Bij Boekhandel van der Meer stond er een heerlijke hightea op het menu, compleet met heerlijke cake in stijl .

potter 2

Zelf ben ik de Potter-hype voorbij. Mijn eerste Potterboek uit 1998 las ik toen ik nog werkzaam in de boekhandel was en ik herinnerde me nog dat de vertegenwoordiger van de uitgeverij moeizaam een voet tussen de deur kreeg aangaande deze titel. Als ik het boek adviseerde verklaarde sommige mij voor gek en het was niet altijd makkelijk mijn enthousiasme over te brengen. Hoe leuk is het dan om bij het verschijnen van latere delen een hele hype te zien compleet met schoollijnen, spellletjes, kleding, sieraden en speelfilms.En heb ik een dochter die de boeken ook leest en jaren later een nieuwe titel. .potter1 Athans het is het verhaal van het script die de acteurs gebruiken voor het toneelstuk. Het is dus ook in script stijl geschreven en dus niet in verhaalvorm! Handig om te weten want niet iedereen vind dat prettig lezen. Het is geschreven door J.Tiffany , J. Thorne en J.K. Rowling.

Inhoud: Het achtste verhaal. Negentien jaar later: Het leven van Harry Potter was al nooit eenvoudig, maar nu hij een overwerkte ambtenaar is op het Ministerie van Toverkunst en vader is van drie schoolgaande kinderen lijkt alles nog moeilijker. Terwijl Harry wordt achtervolgd door zijn verleden dat weigert verleden tijd te blijven, worstelt zijn jongste zoon Albus met een familie-erfenis waar hij nooit om gevraagd heeft. Wanneer het verleden en heden dreigen te versmelten, leren zowel vader als zoon dat duisternis soms uit onverwachte hoek komt.

Verder over het boek: Harry Potter en het Vervloekte Kind Deel Een en Twee is het eerste Harry Potter-verhaal dat officieel wordt gebracht als toneelstuk. De wereldpremière van het stuk zal plaatsvinden in West End in Londen op 30 juli 2016. Harry Potter en het Vervloekte Kind Deel Een en Twee, deze speciale eerste editie, bevat een vroege versie van de toneeltekst zoals die tijdens de repetities gebruikt is. Deze zal aangepast worden naar gelang de definitieve uitvoering van het toneelstuk. Daarom zal deze editie slechts korte tijd verkrijgbaar zijn, waarna de definitieve ‘Collector’s Edition’ zal volgen. Deze speciale eerste editie zal verkrijgbaar zijn tot de definitieve editie van het toneelstuk verschijnt in de loop van 2017.

Recensie van Femke:

Ik had het verhaal snel uit. Ik vind het heel makkelijk te lezen. Al denk ik dat niet iedereen het fijn vind om een toneelscript te lezen. Oko denk ik dat je van te voren duidelijk moet weten dat het geen 8e deel, het is geen vervolg op het Harry Potter verhaal.

Het is dus een toneelstuk wat draait in Engeland. In het toneelstuk is Harry volwassen, getrouwd en heeft drie kinderen. Albus, zijn zoon, raakt bevriend met de zoon van Malfidus zijn aartsrivaal. Albus hoort dat zijn vader niet met een tijdmachine terug wil om Cedric te redden en besluit met zijn vriend dit zelf te proberen. Wat dan volgt zijn stukken uit de boekenserie die Albus dus zo wil veranderen om te zorgen dat Cedric kan overleven.

Het verhaal is eigenlijk niet zo goed en niet zo origineel. De karakters doen dingen die niet goed bij ze passen maar het was wel leuk om te lezen. Je zou het verhaal ook kunnen lezen als je nog nooit wat van Harry Potter gelezen hebt alleen krijg je dan wel een verkeerd beeld van sommige karakters.

 

 

5 Comments

  1. Ik blijf het ook leuk vinden om te zien hoe de reacties op de boeken helemaal zijn omgeslagen. Toen ik het eerste boek las op aanraden van mijn nicht die in Engeland werkte/woonde was ik meteen verkocht maar vrijwel iedereen reageerde met ‘Pfft, een boek voor kinderen over tovenaars … Wat lees jij nu?’ Dat is nu toch wel net een ‘beetje’ anders geworden. 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

