“aan de oever”Eisso Post

aan de oever 9789492099129/2016

Eisso Post, uitgeverij Quasis, uitgave in de splinters -reeks

Eisso Post combineert maatschappelijke betrokkenheid met een fascinatie voor sprookjes, mythen en sagen, aldus de tekst op de achterzijde van deze miniverhalenbundel.

Bij uitgeverij Quasis verschijnt er elke maand een kleine pocketuitgave met een verhaal die valt binnen de fantastische genres: fantasy, sciencefiction, bovennatuurlijke thriller, magisch-realisme en horror. Zo kan je proeven aan verschillende genres en kennis maken het werk van verschillende auteurs.  Het is dan altijd weer knap dat een auteur in een beperkt aantal pagina’s een goed verhaal met kop en staart weet te krijgen. Eisso Post is het in dit bundeltje zelfs gelukt om 6 korte verhalen te krijgen . Verhalen over kapitalisme, politiek en arbeidsmoraal. Ze vallen onder het magische-realistische genre en ik denk dat het daardoor een ander soort boekje is dan de andere Splinters uit de serie. Niet alleen omdat het zes korte verhalen zijn maar ook omdat het een heel ander soort genre is dan zijn voorgangers.

Het eerste verhaal “verzilvering ” vond ik iets voorspelbaar maar wel met een flinke dosis humor en waarbij de hebberigheid van de mens behoorlijk een hak werd gezet. Het tweede verhaal”het licht” vond ik wat minder en kwam wat gedateerd over. Vervolgens het verhaal “uit het rustige leven van Jos van Dommel”waan je jezelf in een sprookje. De briefvorm in het vierde verhaal vond ik zeer leuk lezen en goed gevonden. Waarbij het vijfde “het oranjegevoel” mij niet kon bekoren om als afsluiting in het laatste verhaal” aan de oever”mijn hart weer kon ophalen omdat ik dat weer heel mooi vond. Kortom zes verschillende verhalen, bij de een wat meer magie bij de ander weer wat meer humor.

Ik kan eigenlijk niet in één woord zeggen wat ik van deze schrijver en zijn werk vindt. Het bundeltje was niet echt een kennismaking met maar meer een vraag naar…Dus wel nieuwsgierig naar ander werk van deze schrijver. Blijkt dat er nog een boek van hem op mijn TBR stapel ligt dus ga ik daar maar eens naar op zoek…

 

Geef een reactie

