Gastblogger Katrien Sterckx over haar liefde voor de boeken van Roald Dahl

Als ik schrijf, schrijft Roald Dahl mee

 photo

Als er iemand voor gezorgd heeft dat lezen en schrijven mijn hele leven is, dan is het Roald Dahl wel. Ik las Matilda en ik was Matilda. Het kleine meisje dat groots werd dankzij alle boeken die ze las. Ik las de GVR en ik was Sofie, het allerbeste kleine vriendinnetje van de GVR. En ik werd verliefd op woorden. Woorden als mensbaksels, flitspoppers en verrukkelekukkelijk.

qoute gastblogger

De magie van Roald Dahl hielp me ontdekken hoe wonderlijk boeken zijn. Ze dompelden me onder in hele nieuwe werelden, waarvan ik het bestaan anders nooit had gekend. De chocoladefabriek bijvoorbeeld. Eén van de lekkerste plekken ter wereld waar ik ooit ben geweest, allemaal dankzij Roald Dahl. Ik proef de smaak van een reep Wonka-chocolade nog altijd.Later ontdekte ik hoe geweldig het is om zelf een nieuwe wereld te scheppen. Om je geest alle richtingen op te sturen en je verhaal dan zo neer te pennen dat je anderen meeneemt op je reis.

Wanneer ik nu schrijf, hou ik altijd enkele quotes van Roald Dahl in mijn achterhoofd. Ze houden mijn verbeelding wakker en zorgen ervoor dat ik nooit vergeet waarom ik schrijf. Ik deel de magie van Roald Dahl graag met jou.quotes gastblog

  1. Those who don’t believe in magic will never find it – The Minpins

Dit magische zinnetje helpt me geloven dat er wondere verhalen in mijn hoofd zitten. Verhalen die er alleen maar uit willen als ik écht geloof dat ze er zijn.

  1. Never do anything by halves if you want to get away with it. Be outrageous. Make sure everything you do is so completely crazy it’s unbelievable – Matilda

Ik ben nogal voorzichtig van aard. Terughoudend zelfs. Deze quote uit Matilda herinnert me eraan dat ik er helemaal voor moet gaan. Dat ik moet springen met mijn ogen dicht. Altijd. En dat geen enkel idee te gek is.

  1. It’s impossible to make your eyes twinkle if you aren’t feeling twinkly yourself – Danny, the champion of the world

Wie een goed verhaal wil vertellen, moet er zelf in geloven. Anders gelooft iemand anders het ook niet. Je moet helemaal vol zijn van je verhaal. Je moet het ‘voelen’ om het tot een goed einde te brengen. Om het te laten schitteren.

  1. Most of the really exciting things we do in our lives scare us to death. They wouldn’t be exciting if they didn’t – Danny, the champion of the world

Voor mij gaat dit over doorgaan (met schrijven). Ook als ik het gevoel heb dat dat het engste is dat ik ooit heb moeten doen. Omdat ik me moet blootgeven. Omdat ik kan mislukken. Omdat ik heel hard in mijn hoofd laat kijken door iedereen die mijn woorden leest.

  1. There are a whole lot of things in this world of ours you haven’t started wondering about yet – James and the Giant Peach

Inspiratie is overal. Er vallen overal verhalen te rapen als je ervoor openstaat. Als je je blijft verwonderen. Ook over doodgewone dingen.

In een interview (link à http://www.roalddahl.com/create-and-learn/write/roald-dahl-on-writing) vergeleek Roald Dahl schrijven ooit met een lange, lange wandeling. Ik probeer daarom vooral te onthouden dat ik moet blijven doorwandelen. Ooit bereik ik de top van die berg wel. Ooit zal ik weten hoe het voelt als alle stukjes van een verhaal netjes op hun plaats vallen. Tot dan blijf ik schrijven. Met Roald Dahl in mijn achterhoofd. En geregeld ook op mijn nachtkastje, want ik blijf hem herlezen. Nu vaak samen met mijn eigen dochters.

 

Ik wil Katrien bedanken voor haar leuke stuk. Tekst en foto’s zijn van haar hand.

Wil je meer van haar lezen ? Katrien haar blog vind je hier :

http://oftochzoiets.be/    Neem er een kijkje het is de moeite zeker waard !

 

 

 

 

 

 

5 Comments

  1. Pingback: Overzicht berichten | conniesboekkies

Geef een reactie

