Leesclub aan Zee “het laatste vaarwel” Robert Haasnoot

laatste vaarwel9789044519754/2016

Gisteravond kwam de leesclub weer bij elkaar bij boekhandel van der Meer te Noordwijk. Dit keer zouden wij de roman van Robert Haasnoot ‘het laatste vaarwel’ gaan bespreken.

Robert Haasnoot is een bekende bij ons in de buurt. Woonachtig in een dorp verderop (Katwijk) en bekend van onder andere zijn roman ‘Waanzee’. Toen ‘Waanzee’ uitkwam was ik zelf nog werkzaam in een boekhandel te Katwijk en ik herinner mij nog de nodige ophef en zelfs woede die dit boek losmaakte. Een boek waar ik trouwens erg van heb genoten.  Ook ‘Waanzee’ had waargebeurde feiten als basis voor het verhaal dus ik was zeer benieuwd naar ‘het laatste vaarwel’

In Valkenburg (ZH) heeft zich in de Tweede Wereldoorlog een groot drama afgespeeld. Burgers werden doodgeschoten door Nederlandse soldaten en de inwoners van dit kleine dorpje leefde in doodsangst. In deze periode bloeit de liefde op tussen Albert en Evie. Na de oorlog is Albert zo afgestompt dat hij Evie niet langer kan liefhebben. Er komt een breuk en Evie verhuisd naar Canada. Na een dikke 28 jaar komen ze elkaar weer tegen en wordt Albert weer ingehaald door zijn verleden en met zijn neus op het heden en de toekomst gedrukt.

Normaliter bespreken we het boek, geven zelfs een cijfer (iets wat ik nooit zo prettig vind om iets cijfers of sterren te geven) en gaan we dieper in op het verhaal. Dit keer hadden we een andere opzet.Samen met de leesclub van de andere avond waren we dit maal bij elkaar en konden we de schrijver zelf verwelkomen. HIj vertelde uiteraard over zijn boek, beantwoorde de vragen en las een stuk voor. Het werd een gezellige maar ook leerzame en interessante avond.

Robert Haasnoot vertelde niet alleen over zijn manier van schrijven, hoe een boek bij hem tot stand komt, maar ook over hoe hij tot deze roman was gekomen. Hoe de cover was gekozen maar ook over wat hij weg had gelaten. Vooral die achtergrondinformatie gaf mij een ander beeld van het verhaal en kan ik het verhaal ook meer waarderen. Neemt niet weg dat ik nog steeds weinig sympathie voel voor de hoofdpersoon Albert en ik Evie ook niet al te goed uit de verf vind komen. Door middel van flashbacks ontdek je wat er zich afspeelde in de oorlogsperiode en dat vond ik de mooiste stukken van het verhaal. Sowieso het wisselen in de tijd vind ik zelf altijd leuk om te lezen. Verder is het taalgebruik heel beeldende, mooie woordkeuze en soms lijkt het net of een scene dan net niet in het geheel te passen waardoor het ( toch wel al kabbelende lage) tempo vertraging op liep. Maar over het geheel vind ik het een mooie roman die een verborgen stuk geschiedenis op deze manier toch weet te vertellen.

De avond vloog voorbij en als tipje van de sluier liet de schrijver weten al zeer ver te zijn met een volgende roman. Een roman zonder Zeewijk en puur fictie. Ik ben benieuwd  !

haasnoot

Met dank aan de dames van boekhandel van der Meer voor deze goed georganiseerde avond en uiteraard aan Robert Haasnoot dat hij aanwezig kon zijn.

 

1 Comment

  1. Pingback: Overzicht berichten | conniesboekkies

Geef een reactie

