“De groeten met moeten”Rick van Asperen

groeten met moeten 9789461261526/2016

Rick van Asperen, uitgeverij Haystack

Rick van Asperen is spreker, trainer en auteur van het boekEgostrippen. Hij inspireert dagelijks mensen die gehoorzaamheid in willen ruilen voor verantwoordelijkheid om zo de vrijheid te creëren waar ze naar verlangen.

Achterflap: Stop met te leven volgens de spelregels van anderen. Kies vanaf vandaag voor het waarmaken van je eigen dromen. Dit boek levert het bewijs dat jij echt helemaal niets moet! Het besmettelijke moetenvirus heeft velen van ons in de greep. We denken dat we geen keuze hebben en doen daarom braaf wat anderen van ons lijken te verwachten. Intussen voelen we ons leeg en uitgeblust. ‘Wat moet ik nu?’, vraag je je gefrustreerd af. Gelukkig is er een remedie: stop met moeten! Moeten is een illusie. Kies definitief voor een moetenvrij leven door het trainen van je wilspier.Iedereen kan ont-moeten. Auteur Rick van Asperen laat zien hoe je dat in vier praktische stappen kunt doen. Hij beschrijft op een toegankelijke manier hoe je (her)ontdekt wat je wilt zodat je voor eens en voor altijd moeten de groeten kunt doen!

Een boek met deze titel en als ondertitel ” Hoe je gelukkig wordt door te kiezen voor ongehoorzaamheid” dat moet toch wel aanspreken… En zie hier in mijn eerste regel tekst kruipt alweer het woordje moet… Het is soms sterker dan jezelf…. Naast de titel spreekt de vrolijke en frisse cover mij aan en als ik het doorblader vind ik het erg uitnodigen tot lezen ook mede door de felle kleuren. Na de inleiding volgen er vier stappen elk met zijn eigen frisse kleur. De stappen moeten, mogen, willen en kunnen. Vervolgens is er een mooie trefwoordenlijst met waarden waarbij je jezelf te raden kan gaan wat voor jouw belangrijk is. Vervolgens nog een mooie songtekst van Jurrian van Dongen en een literatuurlijst.

De inleiding heeft als boodschap dat moeten een enkele reis naar het rijk der fabelen verdient. Dat iets niet kan of niet mag een illusie is en dat je altijd een keuze hebt. Dat die niet makkelijk is is een ander verhaal.

Vervolgens gaan we ont-moeten in vier stappen. Van huis uit heeft ieder zijn portie nature en nurture gehad en veiligheid, stabiliteit en voorspelbaarheid zijn een groot deel van ons leven. Het is dus niet altijd makkelijk om daar tegen aan te schoppen en het roer om te gooien. Maar zoals gezegd niets moet.. Dus als jij ont-moet weet dat anderen dan ook niet moeten watjij vindt dat ze moeten. Vond ik zelf al meteen een goede inkopper.

De voorbeelden die de schrijver noemt ( kijk in je agenda en bedenk wat je aan afspraken hebt waar je met plezier  heen wilt gaan) en dat 5 procent van je gedrag bewust is en de rest niet vond ik wel een eye-opener. Ook dat de taal doorspekt is met het woordje moeten is als je er bij stil staat ook wel iets bijzonders. Als je in elke zin in plaats van moeten het woordje willen in zou vullen twijfel je gelijk of je dat ook echt wil… de eerste stap gezet. Vervolgens gaan we naar de ziekteverschijnselen van het moetenvirus alvorens we de tweede stap het mogen ( alles kan als je het jezelf toestaat) , de derde het willen ( wat wil je nu echt? ) en  als laatste het kunnen ( hak je de knoop door.. of niet..) .

Op een luchtige manier geeft de schrijver je handvatten om te gaan ont-moeten. Ik denk dat als je inderdaad dit zou kunnen je meer rust zult krijgen in de tegenwoordige volle agenda’s. Of ik zelf er al helemaal klaar voor ben? Ik denk wel dat ik eens wat bewuster in mijn agenda blader en wat vaker nee zeg , ook tegen mijzelf maar ik denk dat ik van mijn eigen persoontje eerst deze recensie eerst “moet” gaan plaatsen …

 

Dank aan uitgeverij Haystack voor het toezenden van het recensie exemplaar. De afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij.

 

 

 

 

 

1 Comment

  1. Pingback: -Overzicht recensies- | conniesboekkies

Geef een reactie

