“Ademtocht” Arie de Geus

voorkant omslag ademtocht 9789082244199/2016

Arie de Geus, uitgeverij de Klimmende Ster

Arie de Geus (1957) heeft zijn eigen tekstbureau en combineert zijn fascinatie voor de grote vragen van het leven met de aloude kunst van het verhalen vertellen. In zijn visie is fictie een manier om dichter bij de waarheid te komen.

In de roman Ademtocht maken we kennis met Thomas Blankvoort, in veel opzichten een buitenbeentje. Hij voelt zich eenzaam en onbegrepen, zowel thuis als op school. Al heel jong verliest hij zijn moeder, hij groeit op bij zijn afstandelijke vader in een kil gezin. Na een aanvaring met zijn rector wordt hij, vlak voor de eindexamens, van school gestuurd. Hij vertrekt naar Amsterdam waar hij een zorgeloze zomer doorbrengt. Zijn leven krijgt een bijzondere wending als hij de jazztrompettist Abel Bernstein ontmoet. Een afspraak volgt en als Abel  niet komt opdagen start Thomas een zoektocht naar hem.

Het verhaal kwam voor mij wat moeizaam op gang. Ik had echt moeite om er in te komen. Ik denk dat dit mede komt door het taalgebruik. Beeldend en soms het wat niet alledaagse woordgebruik ( wat ik dagelijks hoor of lees ) geven heel mooie zinnen, maar daardoor loopt het verhaal niet altijd lekker door. Dit heeft mij af en toe afgeleid en dat vond ik ten nadele van de loop van het verhaal.

De eerste scène  waar de hoofdfiguur vertelt  over het overlijden van zijn moeder geeft je sympathie voor hem, maar later blaast hij zeer hooghartig van de toren. Vooral dan vind ik het taalgebruik niet echt passen bij een jongen in zijn eindexamenjaar en gaat de hoofdfiguur steeds verder van mij af staan. Tot het moment dat hij de jazztrompettist Abel Bernstein tegenkomt, was het  een beetje ploeteren door het verhaal. Abel Bernstein is  meer een persoonlijkheid die vol in het leven staat. Hij vertelt zijn verhaal aan Thomas, over de ellende die hij mee moest maken in de Tweede Wereldoorlog en het verlies van zijn dochtertje en familie. Thomas die geen goede band heeft met zijn familie hoort dan ook dat Abel zijn moeder heeft gekend en dat is voor hem denk ik de reden dat hij zo hard op zoek gaat naar deze man. Vervolgens word  je meegenomen in zijn zoektocht en zit er in het verhaal een goed tempo met een aantal aparte wendingen en ontmoetingen.

Zoals gezegd, vond ik het taalgebruik niet altijd vlot verlopen. Waar ik wel even om moest glimlachen is dat Thomas bij zijn eerste ontmoeting met Abel vindt dat hij een merkwaardig taalgebruik heeft, terwijl het voor mij juist andersom was. Zo zie je maar dat ook taal iets heel persoonlijks blijkt te zijn.

Verder is het verhaal opgedeeld in overzichtelijke hoofdstukken, met een prettige dikke drukletter. De hoofdstukken zijn genummerd en van een passende titel voorzien. Op de cover prijkt de mond van een trompet en dat spreekt voor zichzelf. De cover probeert denk ik ook een beetje de mystiek te vangen, qua afbeelding en kleurgebruik zoals vermeld op de achterzijde, een begrijpelijke keuze, maar mystiek heb ik zelf niet in dit verhaal gevonden.

Ademtocht is een aparte roman  maar eenmaal in het verhaal wil je de zoektocht samen met Thomas toch tot een goed einde brengen.

 

Ik dank de uitgeverij voor het toezenden van het recensie exemplaar. De afbeelding van de cover komt van de uitgeverij.

1 Comment

  1. Pingback: -Overzicht recensies- | conniesboekkies

Geef een reactie

