Leesclub aan Zee “de wand”Marlen Haushofer

de wand

Afgelopen maandag kwamen we weer met de leesclub bij elkaar bij Boekhandel van der Meer in Noordwijk.

Voor deze avond zouden we het boek “de wand” van Marlen Haushofer bespreken. Het boek komt uit 1963 maar afgelopen december verscheen er wederom een nieuwe editie. Een boek wat de tand des tijds heeft overleefd en goed leesbaar is. Toegankelijk met thema’s die vandaag de dag nog steeds aktueel zijn.

Inhoud: Een vrouw staat op het punt een weekend door te brengen in de jachthut van haar nicht Luise, gelegen in het bergdal. Als Luise en haar echtgenoot na een avondje uit de volgende ochtend niet blijken te zijn thuisgekomen, gaat ze op onderzoek uit. Dan blijkt zich iets onverklaarbaars te hebben voorgedaan: het dal is door een glazen wand afgescheiden van de rest van de wereld.  In gezelschap van een hond, een koe en een kat gaat ze hard aan het werk om te overleven. Ze vervreemdt van zichzelf, om niet gek te worden en grip te houden op de tijd gaat ze schrijven. Een verslag van haar dagelijkse strijd met de elementen en zichzelf.

Ik las voor deze gelegenheid de 8e druk van de herziene vertaling, die van december 2015 dus. Marlen Haushofer (1920-1970) is een van de grote schrijvers uit de Oostenrijkse literatuur maar voor mij totaal onbekend en via dit boek maakte ik dus kennis met haar werk.

Het boek gaat goed van start. Je maakt kennis met de karakters en de wijze waarop ze beschrijft hoe de hoofdpersoon ontdekt dat ze alleen is en niet meer weg kan, het ongeloof en angst maar later ook de berusting is mooi op papier gezet.

Je leest dus het verhaal van de hoofdpersoon die is gaan s chrijven tot het papier op is. Als ze start met schrijven is haar hond net dood en zit ze er al zo’n twee jaar. Hierdoor is het wel jammer dat je nu al weet dat haar hond dood gaat maar goed met één spoiler valt wel te leven. Persoonlijk vind ik dat de hoofdfiguur zich wel heel snel in haar lot berust en hoe mooi de details worden weergegeven in het begin moet ik zeggen dat ik later in het verhaal dat een beetje saai vond gaan worden. De dagelijkse beslommeringen, het telen van aardappelen en bonen, hoe erg moet je daar over uitwijden. En ergens zat ik ook maar te wachten met ‘wat gaat er nu met de hond gebeuren’. Maar er gebeurd niets en we kabbelde gewoon verder in het verhaal. De hoofdpersoon ondergaat een hele verandering in haar denken en dat is logisch lijkt mij als je zo op jezelf bent aangewezen. Bijna aan het einde van het verhaal is daar een confrontatie met een ander die slechts heel even duurt en dan is het verhaal ten einde.

Voor degene die het nog willen lezen zal ik daar verder niet op in gaan maar haar reactie op deze confrontatie/wending in het verhaal vond ik totaal vreemd.

Het prettige van een leesclub is hoe iedereen het boek anders ervaart. Hoe sommige er thema’s uit weten te vissen die ik zelf heel anders zie. De cijfers verschilde van een magere 5 tot een dikke 10, wat ik zelf heel verrassend vond. Soms staan mijn mede-lezers stil bij iets heel eenvoudigs en andersom. Het is leuk om zoveel meningen te horen over een verhaal. Fantasie van de lezer noemde de schrijfster Yolande Werdmuller von Elg dat en dat is zeker waar.

Aan begin en aan einde van de avond geven we dus een cijfer, soms past iemand zijn cijfer aan maar meestal blijf je toch wel bij hetzelfde. Ik wel in ieder geval. Zelf ben ik niet zo van de sterren en de cijfers. Ik gaf dit boek een 6 1/2 omdat het voor mij toch wel wat langzame stukken in zaten en ik dan toch mijn concentratie wat kwijt raakte. Het gegeven zelf dat je totaal in een isolement zit en zo met jezelf geconfronteerd raakt wel heel mooi..

 

3 Comments

  1. Pingback: Overzicht berichten | conniesboekkies

Geef een reactie

