“Het Boek van Voorheen”Jen Minkman

Nieuwe-cover 9789492098139

Jen Minkman, uitgeverij Stormsteen

Jen Minkman (1978) schrijft chicklit en young adult-boeken voor uitgeverijen Ellessy en Storm Publishers. Jen is een veellezer, leest het liefst honderd boeken per jaar, en bij voorkeur schrijft zij er ook een paar ! Haar verhalen zijn onder andere uitgebracht in het Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans, Portugees, Italiaans, Chinees en Afrikaans.

Over enkele dagen zal “het boek van voorheen” verschijnen bij uitgeverij Stormsteen. Het verhaal gaat over Leia en Walt. Twee opgroeiende jongeren die hun twijfels hebben aan de wereld om zich heen.

Oorspronkelijk bestond het verhaal uit twee novelles, die al uit waren gekomen in het Engels. Van deze twee aparte verhalen heeft de schrijfster een geheel gemaakt waardoor “het boek van voorheen”ontstond.

Achterflap: De zestienjarige Leia woont al sinds haar tiende in het landhuis en leidt daar een geïsoleerd leven, samen met de rest van de jongeren. Diep van binnen is ze altijd nieuwsgierig geweest naar wat er schuilt achter de Muur die het eiland in tweeën deelt.
Wanneer ze op een avond wegrent van Sol, hun wrede leider, ontmoet ze Walt, een van de Dwazen van achter de Muur. Hij vertelt een heel andere waarheid dan waarmee ze is opgegroeid. Wat blijft er nog over van haar wereld als de Muur uiteenvalt?

De kaft heeft iets mysterieus en trok mij wel aan zeker met deze titel en de wat vage tekst op de achterflap wekte mijn nieuwsgierigheid dus wilde ik met alle plezier het boek alvast lezen voor het uit zou komen in ruil voor een recensie.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Leia en Walt. Boven de hoofdstukken staan hun namen zodat er geen verwarring kan onstaan van wie er aan het woord is. Niet dat ik het verwarrend vond maar ik kan me voorstellen dat een ander er moeite mee zou hebben als het er niet bij zou staan want in het begin is het even kennis maken met beide werelden en hoe het leven daar gaat.

In het land  van Leia is het gebruikelijk dat kinderen op hun tiende het ouderlijk huis verlaten en gezamelijk in een landhuis gaan wonen. Daar is een leider ( Sol) en iedereen volgt hem blindelings. Gebruikelijk is dat niemand ouder dan 19 daar verblijft en terug naar dorp gaat als hij /zij een partner heeft gevonden om mee te trouwen of die leeftijd heeft bereikt. Sol is echter de 19 al gepasseerd maar wil het leiderschap niet opgeven. Al snel doet de sfeer van het landhuis en het blind volgen van Sol mij denken aan een sekte waar iedereen maar voor lief moet nemen wat de leider zegt. Een bekrompen denkwijze en compleet dienen van de leider is wat de kinderen wordt opgelegd. Ze geloven in hun leider, ze leven naar het Boek wat niemand in mag zien behalve de leider en geloven in “de Kracht”. Hun groet / lijfspreuk is dan ook “moge de Kracht in je zijn” (gaat er al een belletje rinkelen? ) Het land van Leia wordt door middel van een muur gescheiden met het buurland. Dit wordt het land van de Dwazen genoemd. Het land van Walt.  Walt woont in Hoophaven. Ze geloven in een Godin en hun groet/lijfspreuk is “geloof, hoop en liefde”. Kortom het tegenovergestelde van het leven van Leia. Wel worden beide wijs gemaakt dat er niet veel goeds is aan de anderzijde van de muur en dat ze daar niet heen moeten gaan. Als ze elkaar dan door omstandigheden treffen bij de muur is er na de schrik uiteraard een grote aantrekkingskracht tussen die twee en het onbekende aan de andere kant van de muur.

Jen Minkman heeft een heerlijk vlotte schrijfstijl. Het verhaal is duidelijk en met eenvoudig woordgebruik geschreven waardoor het ook zal aantrekken bij de  jongere y.a.lezers. Het begin is dus even aftasten en kennis maken met de gebruiken in het leven van Leia en Walt maar al snel zit je in het verhaal afwachtend wat er komen gaat. Dit is wel en beetje voorspelbaar vooral aangaande de aantrekkingskracht van Leia en Walt maar dat neem je voor lief daar het verhaal verder goed in elkaar steekt.

Waar ik zelf wel wat moeite had was met de verwijzingen naar de film Starwars. Het is nog net geen fanfiction maar als je de film niet kent, of net als mij de film wel kent maar er niets mee hebt, net iets te veel. In het begin dacht ik nog het zal wel toevallig zijn maar dan  worden  Darth Vader en Luke Skywalker met een duidelijke reden in het verhaal genoemd, en is het geen toeval meer. Ik vond dit persoonlijk heel jammer en voor het verhaal niet nodig. Het gegeven van de twee werelden, twee zo verschillende manieren van denken en onwetendheid en het losbreken hieruit van Leia en Walt is een mooie basis voor een verhaal. Het aanhalen van Starwars vind ik persoonlijk een minder goede en minder originele zet. Zonder deze toevoeging had het verhaal voor mij origineler over gekomen. Het verhaal is sterk genoeg daar heeft het geen “force” voor nodig.

Naast deze kanttekening vind ik dat Jen Minkman een prettige schrijfstijl heeft en was het een leuke kennismaking met haar werk. Ik ga zeker ander werk van haar lezen wie weet kan ik mij daar meer in vinden.

Ik dank Jen Minkman voor het toezenden van het recensie exemplaar. De afbeelding van de cover komt van de site van uitgeverij Stormsteen.

 

 

 

 

Geef een reactie

