“Mijn eerste horrorboek”Roald Dahl Gastblog Jasper Polane

2016 is het jaar van Roald Dahl. Elke maand een gastblogger aan het woord over herinneringen aan Roald Dahl of zijn werk.

jasper polane Vandaag het woord aan Jasper Polane. Jasper Polane is schrijver, regisseur en oprichter van Quasis. Als scenarist schreef hij tekenfilmseries voor televisie en er zijn een aantal kinderboeken van zijn hand verschenen bij Just Publishing. ‘Lege steden’ (2014), zijn eerste roman voor volwassenen, werd tweede in de verkiezing van de Hebban Award voor het Beste Fantasyboek van het Jaar. Het vervolg ‘Vorstin van de Kou’ verscheen in 2015.’Het oog van de krokodil’komt deze maand uit in de serie Splinters.

Jasper Polane:

Mijn eerste horrorboek

Ik herinner me de eerste keer dat ik ‘De heksen’ las nog goed. Ik was een jaar of tien, elf, en had het boek geleend van de schoolbibliotheek. Ik zat op een Montessorischool, dus ik kon zelf weten hoe ik mijn tijd verdeed… euh, indeelde. Deze middag zou ik doorbrengen met een goed boek.

In de hoek van het klaslokaalstond stond een grijze poef, zo’n grote ronde waar je helemaal inzakt, die op mijn leeftijd natuurlijk nog groter leek dan hij in werkelijkheid geweest moet zijn. De poef was vaak bezet, maar nu toevallig niet. Ik installeerde me lekker, sloeg het boek open en begon te lezen over ECHTE HEKSEN.

Het boek begint rustig. Het eerste hoofdstuk heet ‘Iets over heksen’ en is precies dat: informatie over ECHTE HEKSEN. Heksen zijn verreweg het gevaarlijkste van alle levende wezens op aarde en zijn niet te onderscheiden van gewone, aardige mevrouwen. Boeiend, maar niet meer dan een inleiding.

Dan komen er drie hoofdstukken waarin de grootmoeder van de hoofdpersoon hem over heksen vertelt. Ze vertelt hem tot welke afschuwelijke dingen heksen in staat zijn, zoals het opsluiten van een meisje in een schilderij en het veranderen van een jongen in een dolfijn. Ze vertelt hoe je een ECHTE HEKS kunt herkennen: ze draagt altijd handschoenen om haar klauwen te verbergen, ze draagt een pruik om haar kale schedel te bedekken, haar pupillen veranderen constant van kleur en ze hebben blauw spuug. Tot slot vertelt ze over de Opperheks, die de baas is over alle heksen.

Alle details zijn fascinerend en retespannend, maar het blijft een opsomming van feitelijkheden. Mijn tienjarige zelf heeft nog niet door hoe deze weetjes en feitjes onder zijn huid kruipen. Ik heb nog niet door dat ik langzaam maar zeker wordt klaargestoomd voor het echte werk.

Dan komt het eind van hoofdstuk 4. Bladzijde 40 in de editie die ik naast me heb liggen. Het moment dat dit kinderboek in een griezelboek verandert. De hoofdpersoon zit alleen in een kastanjeboom, te timmeren aan zijn boomhut. Dan ziet hij ineens een vrouw onder de boom staan. EN ZE DRAAGT HANDSCHOENEN!

Ik weet nog dat ik het doodeng vond. Eng en verontrustend, zo zeer zelfs dat ik de poef verliet en aan mijn tafeltje ging zitten, naast andere kinderen. Ik heb het boek wel uitgelezen, maar met dat dubbele gevoel – ik durf eigenlijk niet verder, maar ik kan niet stoppen – dat elke goede horror heeft.

Geen ander kinderboek heeft mij zo’n angst aangejaagd, maar geen ander kinderboek is me zo bijgebleven. Ik weet dat ik in dezelfde tijd meer boeken van Roald Dahl heb gelezen – De GVR, De reuzenperzik, Sjakie – maar wat ik me van die boeken herinner komt van latere herlezingen. Wat ik echter weet over ECHTE HEKSEN en het griezelige gevoel dat daarbij hoort, dat komt rechtstreeks van tienjarige Jasper die in de poef zit te lezen en de rest van het klaslokaal om zich heen vergeet.

heksen cover 9789026139390/2016

In het kader van het Roald Dahl jaar verschijnen bij uitgeverij de Fontein de boeken van Roald Dahl in een nieuw jasje. Begin deze maand verscheen een nieuwe versie van ‘de Heksen’

 

 

 

 

 

 

3 Comments

  1. Pingback: Overzicht berichten | conniesboekkies

Geef een reactie

