“Zolang er leven is ” Het nieuwe geheime dagboek van Hendrik groen , 85 jaar

 

date met hendrik

9789029090766, uitgeverij Meulenhoff

 

Ik keek er stiekem al een beetje naar uit en had zelfs de verschijningsdatum in mijn agenda gezet.Na het lezen van “pogingen iets van het leven te maken “ heb ik Hendrik Groen als held van 2015 gebombardeerd. Wat een lekker luchtig en sarcastisch boek en wat zaten er heerlijke herkenbare stukjes in.. Situaties die zich bij mij op de werkvloer ook zouden kunnen afspelen. Met grote grijns gelezen en ook de ontroerende stukjes gekoesterd.

Op naar deel 2 ..

Maar ja  dan komt de twijfel… Het boek was en is een succes en negen van de tien keer kan een tweede deel mij dan niet bekoren. Ik zal geen voorbeelden noemen maar menige teleurstelling en zwakke aftreksels van een eerste succesvolle titel heb ik voorbij zien komen.Zou een tweede boek aan de hand van Hendrik Groen wel weer zo inslaan als het eerste deel ?Na enige twijfel bezocht ik mijn boekhandel en mocht Hendrik mee naar huis.

Zolang er leven is gaat heerlijk op dezelfde sarcastische voet verder als waar het eerste deel is gestopt. Ging het in deel één echter meer om de huiselijke perikelen in het verzorgingshuis met hier en daar een nieuwsfeitje nu spelen de dagelijkse nieuwsberichten een grotere rol in het verhaal. Hendrik begint zijn boek met de verontschuldiging dat hij elke dag zal berichten maar als het plots op zal houden omdat hij er gezien zijn leeftijd ook elk moment mee kan ophouden is de toon weer gezet voor een heerlijk onderhouden boek.

De Oud-maar-niet-dood-club gaat nog gezellig op stap en heeft er een nieuwe activiteit bij om geregeld uit eten te gaan maar wel elke keer een restaurant met keuken uit ander land en ze gaan zelfs een mini-vakantie boeken. Hendrik gaat nog steeds langs bij Grietje, oud-lid van de omanido club, op de pg-afdeling en ook dit keer zal Hendrik afscheid moeten nemen van een dierbaar persoon. Verder laat hij toch ook hier en daar wel doorschemeren dat de ouderdom hem ook wel parten gaat spelen en de energie wat minder wordt.Neemt niet weg dat hij nog volop in het leven staat, lid wil worden van de bewonerscommissie en zelfs broeit op een roman over twee oude mannen…

Kortom een paar uur heerlijk ontspannen op de bank met Hendrik is een goede besteding van je avond ! Ik mag dan ook wel zeggen dat deze date zeer geslaagd was !

 

2 Comments

  1. Pingback: -Overzicht recensies- | conniesboekkies

Geef een reactie

