Gastblogger Lize over Roald Dahl

Vandaag de eerste gastblogger aan het woord!

Ik geef graag het woord aan Lize, een boekblogger, ze verteld ons over haar eerste leesherinnering…..

matilda tussen boeken op krat lang

Ik ben Lize, een 30-jarige medisch secretaresse, en heb de leeskriebels te pakken gekregen toen ik een jaar of 9/10 was. Sinds iets meer dan een jaar houd ik een blog bij met alle boeken die ik gelezen heb. Meer voor mezelf als herinnering maar natuurlijk ook om andere lezers te inspireren.            matilda liggend lezend op grondToen ik een jaar of 9 was had mijn mama het boek van “Matilda” van Roald Dahl gekocht. Ze had het nog even in haar kast gelegd omdat ze dacht dat ik er nog wat te jong voor was. Het was toch wel een relatief boek voor zo een jong meisje dat tot dan nog niet echt veel gelezen had. Maar de cover trok mijn aandacht en liet die niet meer los!

matilda staand op boeken

Ik ging toch maar eens proberen, snel eventjes, of het toch niet zou lukken omdat leuke boek te lezen. Dat eventjes bleef maar duren… Ik bleef maar lezen over dat eigenwijze, leesgrage meisje en kon haar niet meer loslaten. Ik nam het boek mee naar mijn kamer en las daar verder. Hoe zo? Ik ben te jong voor dit boek? Ik zal eens ‘bewijzen’ dat dat niet zo is. Uiteindelijk heb ik het boek 2 x gelezen om alles zeker goed te begrijpen. Mijn nicht had toen zelfs de rol van Matilda in een toneelstuk.

matilda film

Mijn jongere zus(je) kijkt liever films dan dat ze leest dus ik heb het boek 2 x gelezen maar de film ook zeker, waarschijnlijk wel meer, 2 x gezien.

Na het lezen van “Matilda” had ik de smaak van boeken lezen te pakken en ben ik er niet meer meegestopt. Dit is dan ook mijn eerste echte leesherinnering.matilda tussen boeken

Wil je meer lezen over de boeken die Lize heeft gelezen ? Bij deze de link naar haar blog: https://lizesboeken.wordpress.com/

Over het boek Matilda:

matilda cover Matilda is een van de beroemdste kinderboeken van Roald Dahl.

Matilda is briljant. Ze is een gevoelig meisje dat geweldig goed kan leren. Toen ze anderhalf was kon Matilda praten als een volwassene, ze kon lezen met drie en al vóór ze vijf jaar was las ze boeken van wereldberoemde schrijvers als Dickens, Hemingway, Kipling en Steinbeck.Helaas behandelen haar ouders haar als een onderkruipsel. Ze vinden haar maar een lastig persoontje, dat ze dulden totdat ze haar het huis uit kunnen jagen naar een ander deel van het land, of liever nog veel verder weg.Matilda besluit zich eens goed kwaad te maken. Ze bedenkt heel slimme straffen voor haar ouders. En als het hoofd van de school, de gruwelijke juffrouw Bulstronk, haar ook wil aanpakken, ontdekt Matilda dat ze iets kan wat niemand anders kan.

In oktober 2015 verscheen de nieuwste editie van Matilda bij uitgeverij Fontein. Een mooi hardcover versie met illustraties van Quentin Blake. Isbn 9789026139406

 

 

(De afbeelding van de boekcover komt van de site van uitgeverij Fontein, de andere afbeeldingen zijn van google afbeeldingen)

 

 

 

 

1 Comment

  1. Pingback: Overzicht berichten | conniesboekkies

Geef een reactie

