“de zonnebloem”Hanneke Frenken recensie plus win-actie

boeken januari 0169789491337550/2015

Hanneke Frenken, uitgeverij Graviant

Hanneke Frenken haar lievelingsbloem is de zonnebloem. Jaarlijks plant ze zonnepitjes in haar tuin en kan zich nog steeds verwonderen over het groeiproces en de bezoekers die langs komen. Dit bracht haar op het idee om een boekje te schrijven ove rhet leven van een zonnebloem. Maar ook om kinderen te laten zien dat er iets heel kleins een mooie grote bloem kan groeien.

Een mooi hardcover boekje met zowel op de cover als in het boekje zelf lieve aandoenlijke illustraties ook van de hand van de schrijfster, in warme kleuren. De tekst is minimaal, korte bondige zinnen in een prettige leesletter. Genoeg ingrediënten voor een leuk voorleesboekje. Bovendien zit het ingeseald met een zakje zonnebloempitjes waardoor je na het lezen aan de slag kan met je peuter/kleuter en je eigen zonnebloem kunt laten groeien.

Zoals vermeldt begint het verhaal bij een zaadje wat in de grond gaat en terwijl de zonnebloem groeit maak je kennis met de dieren in de buurt . De bij, de muis, de vlinder en het konijn zijn een aantal bezoekers. Allemaal hebben ze iets met de zonnebloem. De een komt om te schuilen, de ander om te rusten en weer een ander voor de honing. De zonnebloem groeit uit maar sterft ook af waardoor haar zaadjes weer vallen en in de grond komen, de cirkel is rond.

Naast het verhaaltje over de groei van een zonnebloem is daar ook de diepere betekenis van wat je voor iemand kan betekenen en dat je voor iedereen wat anders kan betekenen. Ook komt vriendschap, elkaar helpen en afscheid nemen aan de orde.

Een lief boekje, wat in al zijn eenvoud heel veel verteld.

Ik kreeg dit recensie exemplaar toegezonden door de uitgeverij. Met de schrijfster heb ik afgesproken dat ik deze zal verloten onder de lezers van mijn recensie. Mocht je een kans willen wagen voor dit boekje laat het hieronder in een reactie even weten.

Volgende week maa ik de gelukkige bekend ! Je hebt tot 20 januari de tijd om te  reageren !