“Dik,druk en dronken” Nanda Roep

dik druk dronken.jpg9789490983352/2015

Nanda Roep, uitgeverij Nanda

Nanda Roep is al twintig jaar auteur met zo’n vijftig jeugdboeken en ee aantal romans op haar naam. Op een enkele titel na heb ik al haar werk gelezen. Haar vorige roman Van familie moet je het hebben en kan je het krijgen ook! heb ik mogen recenseren voor Boekenbijlage en daar was ik heel enthousiast over. Een schrijfster die ik dus op de voet volg (ook letterlijk via sociale media) en ik was ook zeer benieuwd naar haar nieuwe roman.  Via Facebook had ik de cover al voorbij zien komen en die sprak me zeer aan. Maar of het verhaal me net zo zou kunnen boeien als haar vorige roman dat is dan wel even afwachten.

Dik, Druk en Dronken gaat over hoofdpersoon Janine. Ze was in haar leven druk met eerst de sportcarriere van haar broer, toen de loopbaan van haar partner (architect) en daarna de zorg van haar kinderen. Als veertiger vindt ze zichzelf terug: dik , druk en dronken. Ze besluit het roer om te gaan gooien, met alle gevolgen van dien..

Een lekker handzaam formaat en een mooie cover, een uitnodigend boek. Ook de titel spreekt aan ( niet dat ik alle drie de D’s ten uitvoer breng) maar gewoon lekker kort en krachtig en de titel dekt inderdaad de lading van het boek. In 30 korte, genummerde, hoofdstukken lezen we het verhaal van Janine die behoorlijk gefrustreerd is geraakt van haar , voor de buitenwacht, o, zo ideale leventje. Op eens is ze het gewoon zat en wil ze zichzelf terug vinden. Dit doet ze heel radicaal door in haar auto een verkeerde afslag te nemen en rust te gaan zoeken.  Janine zit in haar midlife crisis en moet er weer uit zien te komen in plaats van te blijven zwelgen.

Het thema is misschien niet al te origineel maar wel herkenbaar. Zeker voor de oudere, vrouwelijke lezers zal er hier en daar wel een zucht van herkenning komen tijdens het lezen en gelukkig wel met een glimlach want de schrijfstijl is luchtig en met de nodige sarcasme en humor wat het verhaal een genot maakt om te lezen. Ik denk dat het een typisch vrouwenboek is, een feelgoodroman wat in het begin nog niet zo feelgood aanvoelt, in ieder geval niet voor Janine. Persoonlijk vond ik dat Janine af en toe wel een vreselijke zeurpiet was maar die moeten er ook zijn. En zonder dat gezeur zou het verhaal er niet zijn geweest denk ik dan maar.

Met plezier dus weer wat uurtjes doorgebracht met Nanda op de bank, zeker de moeite waard al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik haar vorige roman beter vond.

 

Ik heb het boek gewonnen met een actie bij http://www.passievoorschrijven.com en wilde Wendy Wenning bedanken voor de leuke actie op haar blog en het toesturen van het boek.

De afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij.

 

1 Comment

Geef een reactie

