“Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand)”Jonas Jonasson

gangster anders uitg9789048828586/2015

Jonas Jonasson, Uitgeverij Meridiaan, vertaling Corry van Bree

Afgelopen november verscheen de derde roman van de auteur Jonas Jonasson bij uitgeverij Meridiaan. Een mooie hardcover met leeslint waarbij de titel en de afbeelding op de voorzijde alleen maar bij deze schrijver passen. Jonas Jonasson (1963) was journalist en mediaconsultant voor hij ging schrijven. Zijn debuutroman “de 100-jarige man die uit het raam klom en verdween” werd een wereldwijd succes en is ook verfilmd. Dit is zijn derde roman. Het eerste, moet ik eerlijk bekennen, gaf mij gemengde gevoelens. Het verhaal had eigenlijk twee verhaallijnen waarvan het één mij wel aansprak en de ander ik maar langdradig vond. Ik was dus ook zeer benieuwd naar deze roman.

In ruim 70 korte hoofdstukken tuimelen we het leven binnen van Gangster Anders en zijn ‘vrienden’ en vijanden. Gangster Anders is vers uit de gevangenis . Hij is een domme misdadiger die er  streeft niet meer terug te keren naar deze plek.  Pastor Johanna is tegen wil en dank pastor geworden en haar kerk uitgezet en dwaalt doelloos rond tot dat ze Per Persson tegen komt een verbitterende receptionist van een sober hotel, voormalig hoerenkast. De pastor en receptionist smede een plan waarbij Ganster Anders goedbetaalde vuile klussen moet opknappen voor de Zweedse onderwereld. Een knieschijf breken hier en een arm breken daar en het geld stroomt binnen. Ganster Anders gaat zich op een dag in de bijbel verdiepen en besluit een kerk te stichten. Johanna en Per zien hun inkomsten verdwijnen en ook al heeft Ganster Anders het motto “geven is beter dan nemen” weten zij een nieuw plan te verzinnen om hun inkomsten veilig te stellen. Inmiddels zit ook de halve onderwereld achter ze aan , zijn er twee koffers die een belangrijke rol spelen en ligt er ook nog een koster dwars.

Kortom genoeg ingrediënten voor een soort van roadtrip vol droge humor die we inmiddels wel kennen van Jonasson. Zijn vertelwijze is apart, de zinnen zijn lang en vol details zonder langdradig te worden. Soms vraag ik me af of bij alle mensen al die details wel nodig zijn maar er was niet de afleiding die ik in zijn andere boeken hier wel door kreeg. Misschien komt het omdat dit verhaal een wat rustiger tempo heeft in vergelijking met zijn eerste boek. Het is knap dat Jonasson door al die opsommingen de draad van het verhaal feilloos weer weet op te pakken. Al denk ik wel dat het een uitdaging van de vertaler moest zijn geweest om dit ook in de stijl van de schrijver op papier te krijgen zonder de kracht van de zinnen te verliezen.

Zelf vond ik het wel prettig dat de schrijver niet zo’n haast leek te hebben als in zijn vorige boeken. Misschien dat dat de fans van het eerste uur hier even aan moeten wennen. Wel had ik het idee dat de schrijver aan het einde wel weer wat haast kreeg om bij de ontknoping te komen en dat vond ik wel jammer.

Ondanks dat heb ik het een prettig boek gevonden om te lezen en ik ben zeer benieuwd naar jullie mening !

Vandaag is de “blogbom” georganiseerd door de uitgeverij. Samen met nog een aantal mede-bloggers plaats ik vandaag mijn recensie en mag ik van de uitgeverij een exemplaar weg geven !

Wil je kans maken op een exemplaar ?  Like dit bericht en deel het via facebook en/of twitter via deze pagina. Laat in een reactie onder dit bericht je naam achter en je dingt mee! Je kan tot zaterdag de 19e reageren. Maandag de 21e laat ik weten wie dit exemplaar in de bus kan verwachten!

Met dank aan uitgeverij Meridiaan voor het toezenden van het recensie exemplaar en beschikbaar stellen voor het win-exemplaar. De afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij. Hier vind je ook meer informatie over de schrijver en zijn boek (-en) zie link:

http://meridiaanuitgevers.nl/lp/gangsteranders/

9 Comments

  1. Pingback: -Overzicht recensies- | conniesboekkies

Geef een reactie

