“Dummie de mummie en de drums van Massoeba” Tosca Menten (dubbelrecensie)

dummie79789000346677/2015

Tosca Menten, illustraties Elly Hees, uitgeverij Van Goor

Zoals de meeste van jullie weten was ik in 2014 ambassadeur van Tosca Menten.
Ik lees  nu eigenlijk heel andere boeken en misschien word ik wel een beetje te oud voor Dummie maar de boeken van Tosca zijn altijd heel grappig dus wil ik ze toch wel lezen en mijn verzameling compleet houden.

Toen het nieuwe boek van Dummie uitkwam hebben we hem meteen gehaald in de boekwinkel van ome Joost en hebben we ( mijn moeder en ik) hem allebei gelezen en geven we allebei hier onze mening:

Inhoud:  De koning komt op Koningsdag naar Polderdam en de klas van Dummie en Goos mag op het stadhuis de aubade zingen. op de rommelmarkt vind Dummie een oude trommel vol amuletten uit Afrika. Volgens de marktkoopman is die van een medicijnman geweest en zitten er nog geheime krachten in. Goos en Klaas geloven  daar niks van , maar zodra Dummie gaat trommelen, vliegt het geluk hem om de oren. Als meester Krabbel ziek wordt, krijgen ze de allerliefste invaljuf van de wereld en Dummie mag op de Koningsdag onverwacht een hoofdrol spelen. Maar dan verdwijnen de amuletten. Op eens gaat alles mis.

Het begint net als alle Dummie boeken over een stukje over vroeger, toen Dummie nog geen mummie was en daarna kom je bij het echte verhaal. Dummie mist in dit zijn verhaal zijn moeder en hoopt dat hij door de magische trommel contact kan krijgen met zijn moeder omdat de vader van de invaljuf vertelde dat dat kon. Het missen van zijn moeder is heel zielig en het is knap dat Tosca in zo een grappig boek toch altijd wel weer wat zieligs kan schrijven. Het boek is niet alleen maar lachen en lollig. Ook is Goos boos als zijn vader verliefd wordt omdat hij ook zijn moeder mist. Wordt er uiteraard weer door die Anna-lies gepest en moeilijk gedaan en weet Dummie op zijn eigen manier alles weer op te lossen.

Als je de boeken van Dummie leuk vind vind je deze ook gewoon weer heel leuk. Hij is weer net zo grappig en de tekeningen van Elly Hees passen er ook weer goed bij. Wel vraag ik me af of Tosca nog wel nieuwe avonturen voor Dummie kan blijven verzinnen. Het is zo denk ik wel steeds moeilijker om weer wat niews te verzinnen, wat bij dit boek wel is gelukt.

Femke

Voor dit avontuur blijft Dummie inderdaad dichtbij huis in plaats van naar Egypte, New York of waar dan ook af te reizen. Dichtbij huis? Hij blijft zelfs gewoon in Polderdam. Het verhaal heeft weer originele invalshoeken zoals het mysterie van de trommel. Zou deze echte krachten hebben of is het bijgeloof. Bijgeloof of niet, als je iets geloven kan zou het zo maar eens kunnen gebeuren. Het gaat ook over verdriet en missen, en rouwen. Actueel onderwerp is ook hoe Goos zijn reacties isop de verliefdheid van zijn vader. Zijn moeder is er niet meer maar het voelt voor hem dat hij zijn moeder zal verraden als hij dat goed zal vinden hoe lief die nieuwe vriendin ook zou kunnen wezen. Al met al weer een hoop om in één boek te stoppen en dat is wederom weer gelukt. Moeilijke onderwerpen die door grappig jasje weer met een lach en een traan gelezen kunnen worden. De boeken van Dummie vervelen geen moment, hij is grappig, lief en ontroerend ook al is hij heel koppig en eigenwijs. Wel sluit ik me aan bij Femke dat ik zeer benieuwd ben of er nog meer originele avonturen kunnen volgen want de lat ligt hoog mede door het grote succes van Dummie en zijn avonturen.