Interview Frans van Duijn

frans met boekFrans van Duijn (1963) studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit in Leiden. Hij woont in Haarlem en schrijft als freelance journalist voor diverse kranten en tijdschriften. Hij publiceerde verschillende jeugdboeken en schreef drie politieromans rond de vaste hoofdpersonen hoofdinspecteur Nagel en zijn assistenten Inge Kalk en Ab Fongers.Oceane  is zijn laatste jeugdroman en speelt zich af aan de kust van Noordwijk aan Zee waar Frans zelf vandaan komt. Oceane gaat over de dertienjarige Maksim. Maksim verzamelt skeletten en botten van alles wat in zee leeft. Net als zijn vader wil hij later als beroemd wetenschapper de geheimen van de diepzee ontraadselen. Uiteraard gelooft Maksim in de evolutie totdat kluizenaar Huug van der Niet in zijn leven komt.

Ik was bij de boekpresentatie en mijn recensie over dit boek is geplaatst op Boekenbijlage

Het was waarachtig een zeemeermin!

frans_van_duijn_oceaneOp mijn vraag of ik Frans mocht interviewen in het kader van de kinderboekenweek kreeg ik een heel enthousiaste reactie dus dat liet ik me geen twe keer zeggen….

*Tijdens het lezen van je biografie kwam ik er achter dat je een veelzijdig schrijver bent. Van thrillers naar sportjournalistiek van sportboeken tot hertalingen en boekbewerkingen. Heb je een lichte voorkeur voor een bepaald genre of vind je de veelzijdigheid juist de charme van het schrijven?

Het allerliefst schrijf ik fictie, wat je als scribent toch de meeste vrijheid geeft.

 *Vind je het moeilijker om te schrijven voor kinderen en je te verplaatsen in hun wereld of gaat dat je natuurlijk af?

Ik kan me redelijk goed verplaatsen in de wereld van het kind; ik ben er tenslotte zelf eentje geweest. Als journalist ben ik ook nog eens getraind om goed op allerlei slag mensen te letten, hen te doorzien als het ware, in hun huid te kruipen en dan de rake vragen te stellen.

*Je hebt veel kindersportboeken geschreven heb jezelf ook aan sport gedaan?

Ik heb van mijn achtste tot mijn achtenveertigste gevoetbald. Jawel, veertig jaar balverliefd.

conus

*Oceane vind ik een fantasy verhaal maar zo realistisch geschreven dat het heel dichtbij de werkelijkheid blijft. Je merkt aan de details dat je veel research hebt gedaan.  Zelf woon ik in Noordwijk waar het zich afspeelt en dat maakt het nog even”echter”, is research doen voor je boek net zo interessant en leuk als het schrijven van het verhaal?

Schrijven vind ik uiteindelijk het lekkerst (mooie zinnetjes maken!) maar onderzoek voor een verhaal kan zeker ook meeslepend zijn, vooral als je iets ontdekt wat je boek beter maakt.

*De kaft van Oceana vind ik betoverend. Vooral kinderen kiezen een boek in eerste instantie puur op de kaft. Is de kaft precies zoals jij het  voor ogen had?

Ik heb de omslagfoto zelf voorgedragen. Wat je zegt: betoverend.

*De knipoog in Oceane dat inspecteur Nagel voorbij komt vond ik leuk gevonden. Denk je dat er nog een verhaal met hem kan komen?

Ik denk het niet. Vermoedelijk was dit zijn laatste optreden.

*Zijn recensies belangrijk voor je of is heb je als een boek naar je zin af is dat het wel goed is? Is de mening van een kind over je boek belangrijker dan die van een volwassen recensent?

Ik lees en hoor graag wat (beroeps)lezers van mijn boeken vinden; ik ben daar altijd erg nieuwsgierig naar. Zelf heb ik vooral goeie ervaringen met Vlaamse critici: altijd scherpe stukken, waar een schrijver wat aan heeft. Naar kinderen luister ik extra goed; voor hen zijn mijn jeugdboeken immers bedoeld.

*Denk je dat je (kinderboeken-) schrijver bent of kan iedereen dat leren?

Ikzelf ben schrijver geworden door héél veel te lezen en te schrijven (die twee horen bij elkaar) en ook wel een snippertje talent, vermoedelijk geërfd van mijn vader die een leven lang journalist was.

Daarnaast heb ik tot mijn geluk de o zo broodnodige fantasie. Er wordt dus veel van schrijvers gevraagd, maar volgens mij kun je in een leven veel leren, ook boeken schrijven.

*Is er iets waar elk kinderboek aan zou moeten voldoen voor jouw gevoel ?

Elk goed boek geeft lezers de mogelijkheid om zich in anderen in te leven, om af en toe in de huid van een ander te kruipen. Dat is voor elk mens zeer belangrijk! En humor vind ik in boeken ook onontbeerlijk.

*Wat was jouw favoriete kinderboek toen je jong was ?

Als kind was ik in de ban van ‘Kleine beer’ van Else Holmelund Minarik.Met mooie tekeningen van Maurice Sendak

*Wat voor soort boeken las je toen ?

Als iets ouder knaapje heel veel boeken over indianen en cowboys, maar ook ‘Boris’ van Jaap ter Haar en ‘Meester van de zwarte molen’ door Otfried Preussler. Vooral laatste boek was wel erg spannend.

*Heb je een kinderboekenschrijver die je bewondert of is er een  Kinderboek waarvan je denkt “had ik die maar geschreven? “

‘Minoes’ van Annie M.G. Schmidt vind ik nog altijd geweldig, net als ‘Matilda’ van Roald Dahl. Je merkt, ik kan niet goed kiezen.

*Welk kinderboek is voor jouw het “Kinderboek allertijden “ en zou   je elk kind aan willen raden ?

Ik neem de vrijheid om Nederlandse boeken te kiezen!Voor de jongsten: ‘De koning bakt een huis’ door Annemarie van Haeringen.Voor de wat ouderen: ‘Een kleine kans’ door Marjolijn Hof.En voor de nóg ouderen: ‘Het boek van Bod Pa’ door Anton Quintana.

de foto’s zijn van de site van de uitgeverij

1 Comment

  1. Pingback: Overzicht berichten | conniesboekkies

Geef een reactie

